Ford lijdt eerste kwartaalverlies in twee jaar

Ford heeft in het laatste kwartaal van 2018 een aangepaste winst gedraaid van 1,5 miljard dollar. Onder de streep kwam een verlies van 100 miljoen dollar uit de bus – het eerste kwartaalverlies in twee jaar tijd – vooral doordat Ford 900 miljoen dollar kwijt was aan pensioenverplichtingen. De automobiel-activiteiten in Europa leden een verlies van 199 miljoen dollar wat wel weer een stuk beter was dan de 288 miljoen verlies in 2017.

In China en de rest van Azië kwam Ford ook nog eens 388 miljoen in het rood. De goede gang van zaken in Noord-Amerika zorgde ervoor dat Ford uiteindelijk niet verder in de min raakte. Over heel 2018 komt Ford daarmee uit op een nettowinst van 3,7 miljard dollar, dat is minder dan de helft van de winst een jaar eerder. De omzet bleef met 160 miljard vrijwel op hetzelfde niveau. Dat betekent dat de nettomarge met 2,6 procentpunt kelderde naar nog net 2,3 procent. Europa kwam over heel 2018 uit op een jaarverlies van 398 miljoen dollar vergeleken bij 795 miljoen rood een jaar eerder.

Ford is toch nog positief gestemd, blijkt uit de toelichting. In Europa werd een record geboekt bij de verkopen van SUV’s terwijl de Ranger de best-verkochte pick-up was. Ook blijft Ford de nummer één wat bestelauto’s betreft. “Hoewel 2018 een uitdagend jaar is geweest, hebben we wel de bouwstenen geplaatst om een meer weerbarstig en concurrerend bedrijfsmodel te bouwen dat goed kan draaien ongeacht de economische omgeving,” zegt financieel directeur Bob Shanks. Hij wijst er op dat de balans nog altijd sterk blijft, met 23,1 miljard cash en 34,2 miljard aan liquiditeit. Volgens Shanks moet Ford ook in staat zijn om in het lopende jaar betere financiële cijfers neer te zetten. Wel vreest hij dat een harde Brexit zijn onderneming alleen al in 2019 zeker 700 miljoen euro kan gaan kosten. Europa directeur Steven Armstrong (foto) sluit niet uit dat Ford in dat scenario ook één van haar fabrieken in Groot-Brittannië zou moeten sluiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ford lijdt eerste kwartaalverlies in twee jaar - Automobielmanagement.nl

Ford lijdt eerste kwartaalverlies in twee jaar

Ford heeft in het laatste kwartaal van 2018 een aangepaste winst gedraaid van 1,5 miljard dollar. Onder de streep kwam een verlies van 100 miljoen dollar uit de bus – het eerste kwartaalverlies in twee jaar tijd – vooral doordat Ford 900 miljoen dollar kwijt was aan pensioenverplichtingen. De automobiel-activiteiten in Europa leden een verlies van 199 miljoen dollar wat wel weer een stuk beter was dan de 288 miljoen verlies in 2017.

In China en de rest van Azië kwam Ford ook nog eens 388 miljoen in het rood. De goede gang van zaken in Noord-Amerika zorgde ervoor dat Ford uiteindelijk niet verder in de min raakte. Over heel 2018 komt Ford daarmee uit op een nettowinst van 3,7 miljard dollar, dat is minder dan de helft van de winst een jaar eerder. De omzet bleef met 160 miljard vrijwel op hetzelfde niveau. Dat betekent dat de nettomarge met 2,6 procentpunt kelderde naar nog net 2,3 procent. Europa kwam over heel 2018 uit op een jaarverlies van 398 miljoen dollar vergeleken bij 795 miljoen rood een jaar eerder.

Ford is toch nog positief gestemd, blijkt uit de toelichting. In Europa werd een record geboekt bij de verkopen van SUV’s terwijl de Ranger de best-verkochte pick-up was. Ook blijft Ford de nummer één wat bestelauto’s betreft. “Hoewel 2018 een uitdagend jaar is geweest, hebben we wel de bouwstenen geplaatst om een meer weerbarstig en concurrerend bedrijfsmodel te bouwen dat goed kan draaien ongeacht de economische omgeving,” zegt financieel directeur Bob Shanks. Hij wijst er op dat de balans nog altijd sterk blijft, met 23,1 miljard cash en 34,2 miljard aan liquiditeit. Volgens Shanks moet Ford ook in staat zijn om in het lopende jaar betere financiële cijfers neer te zetten. Wel vreest hij dat een harde Brexit zijn onderneming alleen al in 2019 zeker 700 miljoen euro kan gaan kosten. Europa directeur Steven Armstrong (foto) sluit niet uit dat Ford in dat scenario ook één van haar fabrieken in Groot-Brittannië zou moeten sluiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding