De auto- en motorenfabrieken in Solihull, Castle Bromwich, Wolverhampton en Halewood bij Liverpool gaan niet alleen dicht voor het al geplande reguliere onderhoud in de week van 15 tot en met 23 april maar ook in de week daarvoor. “Wij denken al een tijd over zo’n ingreep maar vinden dat nu noodzakelijk omdat er nog steeds geen duidelijkheid is over Brexit,” verklaart de onderneming.

CEO Ralph Speth heeft al verschillende keren gewaarschuwd dat Brexit de productie van auto’s in Groot-Brittannië ernstig in de war kan gooien omdat er door verwachte problemen aan de grens niet tijdig onderdelen aangevoerd kunnen worden uit andere Europese landen.

Vorig jaar waarschuwde JLR ook dat Brexit de onderneming zeker 1,4 miljard euro aan winst zou kosten. Eerder heeft JLR al aangekondigd dat het in Groot-Brittannië 4.500 van de bijna 39.000 banen gaat schrappen om 2,85 miljard euro te bezuinigen, iets waar een tijdelijke productiestop dan wel goed bij van pas kan komen. Wat Brexit zelf betreft zou er morgen, dinsdag, mogelijk wat meer duidelijkheid kunnen komen na een nieuw debat in het parlement.