De Society of Motor Manufacturers and Traders komt met die noodkreet nu de autoproductie afgelopen jaar gedaald blijkt te zijn tot het laagste niveau in vijf jaar tijd. In totaal rolden er 1,52 miljoen voertuigen uit de Britse autofabrieken, dat is ruim negen procent minder dan in 2017. Een groot deel van die terugval komt voor rekening van de thuismarkt waar de economische onzekerheid door Brexit autokopers uit de showroom houdt. Ook de fabricage van auto’s voor de export is echter flink ingezakt.

Autofabrikanten als Nissan, Ford, BMW, PSA, Honda en Toyota investeerden met 670 miljoen euro ook niet de helft van het bedrag dat ze een jaar daarvoor nog in die fabrieken staken. Jaguar Land Rover ontslaat al 5.500 man terwijl eerder Michelin liet weten een bandenfabriek in het Schotse Dundee te sluiten. Verder heeft het Amerikaanse Cooper Tire net bevestigd dat het 300 banen schrapt bij een bandenfabriek in het Engelse Melksham.

Directeur Mike Hawes van de SMMT raakt nu echt in paniek: “Met nog minder dan 60 dagen te gaan voordat we uit de EU stappen en een steeds reëler risico dat we er uit crashen zonder deal is de Britse auto-industrie op rood alarm. De onzekerheid rond Brexit heeft al enorme schade aangericht aan de output, de werkgelegenheid en de banen. Dat is echter niets vergeleken met de permanente ramp die zal ontstaan als de barrière-vrije handel in één klap wegvalt, niet alleen met de EU maar met veel markten in de wereld waar we nu vrije handel mee hebben. Gezien de tegenwind is de uitdaging waar de sector mee te kampen heeft immens. We dringen er bij alle partijen op aan om ons van een ‘no deal’ te vrijwaren.”