De omzet kwam met bijna vijf miljard dollar net een procentje hoger uit maar de operationele winst kelderde met 30 procent naar precies 422.363 dollar. Dat leverde een operationele marge op van 8,4 procent terwijl dat een jaar eerder nog 12,3 procent was.

De tegenvaller zit vooral op de Amerikaanse thuismarkt want daar verkocht Harley ruim tien procent minder motoren dan in het voorafgaande jaar. In Europa nam de afzet met 46.602 stuks nog wel met een goede drie procent toe terwijl Zuid-Amerika een groei van bijna acht procent liet zien. Al met al blijft de fabrikant nog altijd wel sterk afhankelijk van de VS want daar werden 60 procent van alle motoren verkocht. Verder blijkt Harley nog wel meer omzet te draaien met de motoren zelf maar laten de verkopen van onderdelen en ook van merchandise een flinke daling zien.

CEO Matt Levatich is wel tevreden maar wil vooral hard doorgaan met de strategische herstructurering. “Ons plan pakt de uitdagingen van vandaag en de kansen die we zien voor groei aan. Nieuwe en andere mensen, rijders en niet-rijders, ervaren Harley-Davidson en de ‘thrill’ van er één te berijden.”’ Levatich wil de buitenlandse business met minstens 50 procent laten groeien en ‘de volgende generaties Harley-rijders opbouwen.’ “We brengen een culturele revolutie voor motorrijden op gang.”