Staking Hongarije legt Duitse Audi-fabrieken plat

Audi hoopt de productie in haar fabrieken in Ingolstad en Neckarsulm langzaam weer op gang te brengen nadat de banden daar vorige week noodgedwongen stil stonden.

Staking Hongarije legt Duitse Audi-fabrieken plat

Dat was het gevolg van een staking bij de fabriek in het Hongaarse Györ die motoren maakt voor de Audi’s die verder in de Duitse fabrieken worden gebouwd. De arbeiders in Györ zijn pas weer aan het werk gegaan nadat de directie hun eis voor 18 procent of wel 238 euro per maand loonsverhoging had ingewilligd. Door de loonsverhoging komt het concurrentievoordeel van de Hongaarse vestiging minder voordelig uit dan voorheen, wordt binnen Audi gezegd.

De fabriek in Györ is met een productie van twee miljoen eenheden per jaar de grootste motorenfabrikant van Audi en levert ook aan andere merken binnen de VW-groep. De vestiging levert zowel diesel- en benzine- als elektrische motoren. Die worden vanuit Hongarije ’s nachts per trein naar de Duitse fabrieken vervoerd en daar meteen de volgende dag just-in-time in de auto’s gemonteerd.

Staking Hongarije legt Duitse Audi-fabrieken plat - Automobielmanagement.nl

Staking Hongarije legt Duitse Audi-fabrieken plat

Audi hoopt de productie in haar fabrieken in Ingolstad en Neckarsulm langzaam weer op gang te brengen nadat de banden daar vorige week noodgedwongen stil stonden.

Staking Hongarije legt Duitse Audi-fabrieken plat

Dat was het gevolg van een staking bij de fabriek in het Hongaarse Györ die motoren maakt voor de Audi’s die verder in de Duitse fabrieken worden gebouwd. De arbeiders in Györ zijn pas weer aan het werk gegaan nadat de directie hun eis voor 18 procent of wel 238 euro per maand loonsverhoging had ingewilligd. Door de loonsverhoging komt het concurrentievoordeel van de Hongaarse vestiging minder voordelig uit dan voorheen, wordt binnen Audi gezegd.

De fabriek in Györ is met een productie van twee miljoen eenheden per jaar de grootste motorenfabrikant van Audi en levert ook aan andere merken binnen de VW-groep. De vestiging levert zowel diesel- en benzine- als elektrische motoren. Die worden vanuit Hongarije ’s nachts per trein naar de Duitse fabrieken vervoerd en daar meteen de volgende dag just-in-time in de auto’s gemonteerd.