General Motors heeft goed jaar achter de rug

General Motors heeft een goed jaar achter de rug. Op een omzet die met 147 miljard dollar één procent hoger lag werd een winst van 8,1 miljard dollar geboekt, dat is bijna 2,4 procent meer dan in 2017.

General Motors heeft goed jaar achter de rug

In het vierde kwartaal liep die winstgroei op naar zeven procent. Die gunstige resultaten zijn te danken aan sterke verkoopprijzen, hogere verkopen van crossovers, een succesvolle lancering van grote pick-up trucks en een strikte beheersing van de kosten. Automotive bracht een vrije kasstroom op van 3,8 miljard dollar waar dan al 600 miljoen bijdrage aan de pensioenen van af is gegaan.

General Motors verkocht wereldwijd 8.384.500 automobielen. Dat is 1.216.000 minder dan in 2017, wat voor de helft is toe te schrijven aan het afstoten van Opel en Vauxhall. In Europa verkocht GM afgelopen jaar nog 3.673 auto’s terwijl dat er een jaar eerder 681.000 waren. Ook elders in de wereld liepen de verkopen terug, wat met name in Noord-Amerika komt door bewust beleid om de productie van minder interessante modellen te stoppen. In dat werelddeel kwam GM nu op 3.490.000 exemplaren, een daling met 2,4 procent. Het inzakken van de automarkt in China kostte de Amerikanen daar 10 procent van de verkopen waarmee die op 3.645.000 uitkwamen. Dat betekent dus dat China voor General Motors nog altijd wel belangrijker is dan de Amerikaanse thuismarkt.

General Motors heeft goed jaar achter de rug - Automobielmanagement.nl

General Motors heeft goed jaar achter de rug

General Motors heeft een goed jaar achter de rug. Op een omzet die met 147 miljard dollar één procent hoger lag werd een winst van 8,1 miljard dollar geboekt, dat is bijna 2,4 procent meer dan in 2017.

General Motors heeft goed jaar achter de rug

In het vierde kwartaal liep die winstgroei op naar zeven procent. Die gunstige resultaten zijn te danken aan sterke verkoopprijzen, hogere verkopen van crossovers, een succesvolle lancering van grote pick-up trucks en een strikte beheersing van de kosten. Automotive bracht een vrije kasstroom op van 3,8 miljard dollar waar dan al 600 miljoen bijdrage aan de pensioenen van af is gegaan.

General Motors verkocht wereldwijd 8.384.500 automobielen. Dat is 1.216.000 minder dan in 2017, wat voor de helft is toe te schrijven aan het afstoten van Opel en Vauxhall. In Europa verkocht GM afgelopen jaar nog 3.673 auto’s terwijl dat er een jaar eerder 681.000 waren. Ook elders in de wereld liepen de verkopen terug, wat met name in Noord-Amerika komt door bewust beleid om de productie van minder interessante modellen te stoppen. In dat werelddeel kwam GM nu op 3.490.000 exemplaren, een daling met 2,4 procent. Het inzakken van de automarkt in China kostte de Amerikanen daar 10 procent van de verkopen waarmee die op 3.645.000 uitkwamen. Dat betekent dus dat China voor General Motors nog altijd wel belangrijker is dan de Amerikaanse thuismarkt.