De autobouwer kon redelijke cijfers neerzetten maar zag die resultaten aan het eind van het jaar inzakken. Bovendien heeft de beurs er steeds minder vertrouwen in dat de erfenis van de legendarische Sergio Marchionne (foto, re) bij de huidige CEO Mike Manley (foto, li) in goede handen is.

FCA kon de omzet afgelopen jaar met vier procent opvoeren naar 115 miljard euro. Alles bij elkaar verscheepte FCA in 2018 4.842.000 voertuigen, dat was 102.000 meer dan in 2017. De nettowinst kwam met 3,6 miljard ook drie procent hoger uit, waarmee FCA in ieder geval niet behoort tot de autobedrijven die een winstdaling moesten melden. Over het laatste kwartaal kwam de winst zelfs 60 procent hoger uit op bijna 1,3 miljard. In al die cijfers is het verkochte onderdelenbedrijf Magnetti Marelli nog meegeteld omdat die transactie nog niet is afgerond.

Maar toch gaan de zaken de laatste maanden minder voorspoedig. In de Verenigde Staten lijkt de automarkt af te zwakken en wil de consument vooral grotere modellen. De daarvoor vereiste omschakeling van productielijnen en fabrieken kost ook FCA veel geld. In Europa spelen de strengere emissie-eisen en WLTP ook Fiat en Jeep parten. In China is de automarkt aan het wegzakken waardoor FCA daar in het laatste kwartaal zelfs bijna 300 miljoen verlies moest incasseren. Het totaal aantal wereldwijd verkochte auto’s lag in die laatste drie maanden met 1.177.000 opeens ook 70.000 lager dan een jaar eerder. In tegenstelling tot de meeste andere autobedrijven zet FCA geen commentaar van de CEO bij de cijferbrij.