Dat berekenen een economische onderzoeksinstituut in Halle en de Universiteit van Halle-Wittenberg. “In geen enkel ander land zijn de gevolgen zo groot als in Duitsland,” roepen de onderzoekers. Met nog amper zes weken te gaan, lijkt een harde Brexit zonder ‘deal’ steeds meer onvermijdelijk. De Britse regering onderhandelt met alle mogelijke partijen over een oplossing die voor een meerderheid van het parlement aanvaardbaar is maar tot nu toe ligt zo’n akkoord nog niet op tafel.

Bij een no-deal Brexit zouden er weer handelsbelemmeringen en in- en uitvoerheffingen komen, niet alleen bij de aanvoer van auto’s van en naar Groot-Brittannië maar ook van onderdelen en componenten naar autofabrieken aan beide kanten van de Noordzee. Bovendien zouden autofabrikanten veel minder geneigd zijn te investeren in hun Britse of Europese fabrieken. De wetenschappers hebben nu een simulatie uitgevoerd van zo’n denkbeeldige maar steeds meer waarschijnlijke situatie waaruit blijkt dat er vele duizenden autobanen op de tocht komen te staan. Wat Duitsland betreft zouden vooral de VW-hoofdvestiging in Wolfsburg en de BMW-fabriek in Dingolfing-Landau zwaar worden getroffen. In Wolfsburg alleen al zouden zo’n 500 directe en vele honderden indirecte banen verlopen kunnen gaan. Ook bij toeleveranciers als Siemens en Bosch komen veel banen in gevaar.