Aan volume werd net geen één procent meer gedraaid wat betekent dat Michelin de prijsmix opnieuw kon verbeteren. Bovendien verwacht Michelin als één van de weinige bedrijven in de autosector dat de winst in 2019 opnieuw hoger uit zal komen.

Michelin voorziet voor dit jaar een lichte groei bij de vervangingsbanden maar een kleine daling bij de levering van banden voor nieuwe personen- en kleine bestelwagens. Afgelopen jaar kon de Franse fabrikant haar aandeel op de markt voor grotere personenautobanden al verder verhogen. Bij speciale banden, zoals voor mijnmachines, waar Michelin een grote speler is blijft de markt dynamisch.

CEO Jean-Dominique Senard (foto): “In een moeilijke marktomgeving heeft Michelin laten zien dat het de operationele winst op kan voeren en de verbetering van de vrije kasstroom van de laatste jaren vast kan houden. We hebben met de acquisitie van Fenner en Camso en het starten van een groothandelsbedrijf in de VS onze strategie ook versneld.” Senard treedt in mei af om zich dan volledig te kunnen wijden aan zijn nieuwe taak als bestuursvoorzitter van Renault.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding