Onderstaand een selectie van enkele opvallende uitkomsten

Duitsers kunnen niet zonder auto
Meer dan 90 procent van alle autokopers vindt dat hun mobiliteit beperkt wordt als ze geen auto ter beschikking hebben.

Belangstelling voor private lease groeit
11 procent van alle occasionkopers en 20 procent van nieuwe (Duitse) autokopers kunnen zich voorstellen gebruik te maken van private lease.

Vrouwen beslissen vaker
Zowel bij aanschaf van een nieuwe als een tweedehands auto, nemen Duitse vrouwen vaker een zelfstandige beslissing dan mannen. Bij nieuwe auto’s is dit 49 procent van de vrouwen en 44 procent van de mannen, bij tweedehands auto’s is dit resp. 53 en 49 procent.

Hoge aanschafprijs
In 2018 werd bij de aanschaf van een tweedehands auto gemiddeld € 11.780 geïnvesteerd, en €31.130 bij aanschaf van een nieuwe auto.

Particuliere verkopers worden kritisch bekeken
Particuliere verkoop wordt onafhankelijk van de betaalde prijs in een kwart van de gevallen als ‘negatief tot zeer negatief’ bestempeld. In vergelijking daarmee wordt de inruil bij een handelaar slechts door een klein aantal als negatief gezien.

Trouw aan automerk blijft hoog
51 procent van de kopers van alle nieuwe auto’s en 25 procent van de occasionkopers koos voor een merk dat zij eerder hadden gereden. ‘Het merk was totaal onbelangrijk’ vond 16 procent van nieuwe auto kopers en 30 procent van tweedehands auto kopers.

Autokopers verkiezen hybrides boven EV’s
Wanneer gevraagd welk aandrijfsysteem de voorkeur heeft wanneer dit niet enkel een verbrandingsmotor is, zou 67 procent van nieuwe auto kopers en 64 procent van de occasionkopers een hybride auto aanschaffen. Voor de EV is dit resp. 33 en 36 procent.

Eigen auto is troetelkind
88 procent van alle auto-eigenaren wil zijn auto altijd in perfecte conditie hebben. 83 procent is van mening dat regelmatig onderhoud de verkoopwaarde verhoogt. 24 procent van de Duitse auto-eigenaren heeft een genegenheid voor zijn auto ontwikkeld en overweegt altijd reparatie, ongeacht of dit economisch voordeel heeft.

Online klantreviews zijn belangrijk
31 procent van de autobezitters gaf aan dat goede klantreviews belangrijk voor hen zijn wanneer ze een werkplaats uitkiezen. Duitse autobezitters zijn erg trouw zijn aan hun werkplaats, 80 procent laat zijn reparaties altijd bij dezelfde werkplaats uitvoeren.

DAT Nederland is een joint venture van VWE Automotive en DAT GmbH. Meer highlights zijn te vinden op deze webpagina.