Maar ook zonder die lagere bijdrage van Nissan ging het bedrijfsresultaat van Renault en Dacia fors onderuit. In 2017 haalde de Franse groep nog 3,806 miljard maar vorig jaar daalde dat naar 2,987 miljard. Die daling is met name het gevolg van de economische crisis in Argentinië en wijzigingen in de pensioenregeling in Frankrijk zelf. Verder daalde de omzet met 2,3 procent naar 57,419 miljard, ondanks het feit dat er met 3,9 miljoen voertuigen wel 3,2 procent meer werd verkocht. Al met al zag Groupe Renault de operationele marge teruglopen van 6,6 naar 6,3 procent. Automotive kwam echter niet verder dan een marge van 4,3 procent.

De Franse autogroep had vooral in de tweede helft van het jaar te kampen met ‘uitdagende omstandigheden’. CEO Thierry Bolloré (foto) is toch tevreden: “We hielden de sterke prestaties vast ondanks een verslechtering in het zakelijke klimaat. De resultaten weerspiegelen onze weerbarstigheid en de snelle aanpassing aan een meer uitdagende omgeving.” Renault noemt in de verdere toelichting onder meer dat het last heeft gehad van de dalende vraag naar diesels in Europa.