Honda heeft dat bericht uit de Britse media dinsdagochtend vroeg bevestigd. Honda geeft de schuld voor een deel aan Brexit maar wijt het besluit ook aan de verslechterde automarkt. Het Europese hoofdkantoor van Honda blijft wel in Groot-Brittannië gevestigd. ‘’Dit is een vernietigende mokerslag voor de werkers,’’ zeggen de bonden.

Honda bouwde afgelopen jaar in Swindon 160.000 Civic’s. De overgrote meerderheid daarvan was bestemd voor export naar andere Europese landen. Die productie wordt vermoedelijk verplaatst naar Japan dat net met de EU een verdrag heeft gesloten over vrije handel. Honda verkocht vorig jaar in Europa niet meer dan 130.557 auto’s, drie procent minder dan in 2017 terwijl de Europese automarkt als geheel nagenoeg stabiel bleef, zo blijkt uit cijfers van autokoepel Acea.

De aankondiging is een volgende klap voor de Britse autosector. Eerder al kondigde Jaguar Land Rover aan 5.500 banen te schrappen, deelde Ford mee mogelijk helemaal uit Groot-Brittannië weg te gaan waarmee 7.000 banen zouden verdwijnen en heeft Nissan laten weten dat het de volgende X-Trail toch maar niet in het Noord-Engelse Sunderland bouwt. Bij al die besluiten speelt de aanhoudende onzekerheid over Brexit een doorslaggevende rol.