Amerikaanse autoheffing komt als boemerang terug

Een Amerikaanse heffing op uit Europa ingevoerde personenauto’s en onderdelen kan rampzalige gevolgen hebben voor de eigen auto-industrie.

Amerikaanse autoheffing komt als boemerang terug

Amerikaanse dealers zouden vele miljarden aan omzet verliezen, met bedragen variërend van 362.000 tot 1,2 miljoen dollar per dealer, en vele tienduizenden banen komen in gevaar. Ook zouden personenauto’s voor de Amerikanen fors duurder worden.

Dat stelt het invloedrijke Center for Automotive Research (CAR) in een rapport over de dreigementen van president Donald Trump om dergelijke heffingen in te voeren. Trump (op de foto naast GM-ontwerper Ed Welburn) ontving dit weekend het rapport van een maandenlang durend onderzoek van het ministerie van handel waaruit zou blijken dat de invoer van personenauto’s ‘inderdaad een gevaar vormt voor de nationale veiligheid’. De president zal naar verwachting nog even de tijd nemen voor hij een besluit neemt maar overweegt wel sterk om een heffing tot maximaal 25 procent in te stellen op auto’s uit Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en andere Europese landen. Hij hoopt daarmee dat er meer auto’s in de Amerikaanse fabrieken zelf gebouwd zullen worden.

De EU heeft al laten weten dat het dan onmiddellijk met tegenmaatregelen terug zal slaan. Maar de maatregel zou vooral de binnenlandse autosector zelf treffen, waarschuwt het CAR. ‘’De gevolgen voor de Amerikaanse markt voor nieuwe auto’s en voor de economie als geheel zijn substantieel.’’ In een worse-case scenario komen zelfs 366.000 banen in gevaar, worden auto’s gemiddeld 2.750 dollar duurder, zullen er jaarlijks 1,3 miljoen auto’s minder worden verkocht en worden veel kopers van nieuwe auto’s gedwongen naar de occasionmarkt uit te wijken.

Amerikaanse autoheffing komt als boemerang terug - Automobielmanagement.nl

Amerikaanse autoheffing komt als boemerang terug

Een Amerikaanse heffing op uit Europa ingevoerde personenauto’s en onderdelen kan rampzalige gevolgen hebben voor de eigen auto-industrie.

Amerikaanse autoheffing komt als boemerang terug

Amerikaanse dealers zouden vele miljarden aan omzet verliezen, met bedragen variërend van 362.000 tot 1,2 miljoen dollar per dealer, en vele tienduizenden banen komen in gevaar. Ook zouden personenauto’s voor de Amerikanen fors duurder worden.

Dat stelt het invloedrijke Center for Automotive Research (CAR) in een rapport over de dreigementen van president Donald Trump om dergelijke heffingen in te voeren. Trump (op de foto naast GM-ontwerper Ed Welburn) ontving dit weekend het rapport van een maandenlang durend onderzoek van het ministerie van handel waaruit zou blijken dat de invoer van personenauto’s ‘inderdaad een gevaar vormt voor de nationale veiligheid’. De president zal naar verwachting nog even de tijd nemen voor hij een besluit neemt maar overweegt wel sterk om een heffing tot maximaal 25 procent in te stellen op auto’s uit Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en andere Europese landen. Hij hoopt daarmee dat er meer auto’s in de Amerikaanse fabrieken zelf gebouwd zullen worden.

De EU heeft al laten weten dat het dan onmiddellijk met tegenmaatregelen terug zal slaan. Maar de maatregel zou vooral de binnenlandse autosector zelf treffen, waarschuwt het CAR. ‘’De gevolgen voor de Amerikaanse markt voor nieuwe auto’s en voor de economie als geheel zijn substantieel.’’ In een worse-case scenario komen zelfs 366.000 banen in gevaar, worden auto’s gemiddeld 2.750 dollar duurder, zullen er jaarlijks 1,3 miljoen auto’s minder worden verkocht en worden veel kopers van nieuwe auto’s gedwongen naar de occasionmarkt uit te wijken.