De laatste auto werd verwelkomd door tientallen Holden-fans met oldtimers van het daar befaamde automerk. De laatste tijd bood de vestiging in Australië nog werk aan rond de duizend mensen maar die staan nu op straat. Ook bij gespecialiseerde toeleveranciers en dienstverleners staan vele duizenden banen op de tocht.

Met de sluiting is een eind gekomen aan de productie van personenauto’s ‘down under’. Ford, Toyota, Nissan, Mitsubishi, Chrysler en Leyland hebben er ooit autofabrieken gehad maar die zijn in de loop der tijd allemaal verdwenen. GM Holden Ltd bouwde haar eerste auto, de FX Holden, in 1948. In de fabriek bij Adelaide zijn in de decennia daarna veel modellen geproduceerd, vrijwel altijd afspiegelingen van auto’s van General Motors zelf.

Maar auto’s bouwen in het verre Australië, dat met z’n 24,6 miljoen inwoners ook maar een relatief kleine binnenlandse markt biedt, past niet meer bij het snel reorganiserende GM. Het Amerikaanse bedrijf zal nu de auto’s die het nog aan Aussie’s hoopt te verkopen per schip uit de VS aan laten voeren.