Heffingen VS kunnen VW miljarden kosten

De invoerheffingen die president Donald Trump overweegt voor uit de EU ingevoerde auto’s kunnen de Volkswagen Groep miljarden kosten.

Heffingen VS kunnen VW miljarden kosten

CEO Herbert Diess (foto) denkt dat schattingen dat de schade kan oplopen tot 2,5 miljard euro niet onrealistisch zijn. “In het ergste geval kan het zo ver wel komen,” aldus Diess in de Financial Times. Hij bevestigt daarmee een berekening van analisten die er op neer zou komen dat de Duitse autogroep rond de 13 procent van de jaarwinst kwijt zou raken. Bij de drie Duitse autobedrijven samen gaat het om 18 miljard aan omzet.

Trump heeft sinds dit weekend een rapport op zijn bureau waarin het handelsministerie bevestigt dat de invoer van personenauto’s inderdaad een gevaar betekent voor de nationale veiligheid, zoals de president zelf steeds beweert. Nadat al eerder de EU had gedreigd direct terug te zullen slaan als Trump inderdaad een invoerheffing invoert, heeft nu Diess gewaarschuwd voor de ernstige gevolgen die dat zal hebben voor zijn bedrijf en de Duitse collega’s BMW en Daimler. “Het besluit van de Amerikaanse president kan voor de grote Duitse bedrijven enorme gevolgen hebben. Het is ook zeer schadelijk omdat we als auto-industrie geen enkele rol kunnen spelen in het conflict.” Diess is samen met zijn collega Dieter Zetsche van Daimler in december nog persoonlijk bij Trump op bezoek geweest om tegen de voorgenomen maatregel te pleiten.

Heffingen VS kunnen VW miljarden kosten - Automobielmanagement.nl

Heffingen VS kunnen VW miljarden kosten

De invoerheffingen die president Donald Trump overweegt voor uit de EU ingevoerde auto’s kunnen de Volkswagen Groep miljarden kosten.

Heffingen VS kunnen VW miljarden kosten

CEO Herbert Diess (foto) denkt dat schattingen dat de schade kan oplopen tot 2,5 miljard euro niet onrealistisch zijn. “In het ergste geval kan het zo ver wel komen,” aldus Diess in de Financial Times. Hij bevestigt daarmee een berekening van analisten die er op neer zou komen dat de Duitse autogroep rond de 13 procent van de jaarwinst kwijt zou raken. Bij de drie Duitse autobedrijven samen gaat het om 18 miljard aan omzet.

Trump heeft sinds dit weekend een rapport op zijn bureau waarin het handelsministerie bevestigt dat de invoer van personenauto’s inderdaad een gevaar betekent voor de nationale veiligheid, zoals de president zelf steeds beweert. Nadat al eerder de EU had gedreigd direct terug te zullen slaan als Trump inderdaad een invoerheffing invoert, heeft nu Diess gewaarschuwd voor de ernstige gevolgen die dat zal hebben voor zijn bedrijf en de Duitse collega’s BMW en Daimler. “Het besluit van de Amerikaanse president kan voor de grote Duitse bedrijven enorme gevolgen hebben. Het is ook zeer schadelijk omdat we als auto-industrie geen enkele rol kunnen spelen in het conflict.” Diess is samen met zijn collega Dieter Zetsche van Daimler in december nog persoonlijk bij Trump op bezoek geweest om tegen de voorgenomen maatregel te pleiten.