EU onderzoekt kartel rond auto-onderdelen

De Europese Commissie laat onderzoeken of Renault, Nissan, PSA Group, Fiat Chrysler Automobiles en Jaguar Land Rover de prijzen voor auto-onderdelen door samen te zweren met 25 procent hebben opgevoerd. Het onderzoek zou al in december begonnen zijn maar is pas nu door het Duitse weekblad Der Spiegel naar buiten gebracht.

Brussel wil toegang tot Schengengebied tijdelijk sluiten

De autofabrikanten zouden bij hun illegale afspraken hebben samengewerkt met consultant Accenture. Dat bureau leverde software waarmee de leveranciers de prijzen voor onderdelen konden vergelijken en zo ook op die van elkaar konden afstemmen.

Automobielmanagement maakte al in de zomer van vorig jaar melding van geruchten over het gesjoemel. Toen was er sprake van dat Europese consumenten door het kartel voor zeker anderhalf miljard euro de boot in zijn gegaan.

Woordvoerders van JLR, PSA en FSA hebben tot nu toe niet gereageerd op de aantijgingen. Normaal gesproken maken autobedrijven dit soort kartelonderzoeken wel snel bekend met de mededeling ‘dat ze alle medewerking zullen verlenen aan de autoriteiten.’ Komt het tot een‘veroordeling’ dan kan de Europese Commissie boetes tot vele miljarden euro’s opleggen.

EU onderzoekt kartel rond auto-onderdelen - Automobielmanagement.nl

EU onderzoekt kartel rond auto-onderdelen

De Europese Commissie laat onderzoeken of Renault, Nissan, PSA Group, Fiat Chrysler Automobiles en Jaguar Land Rover de prijzen voor auto-onderdelen door samen te zweren met 25 procent hebben opgevoerd. Het onderzoek zou al in december begonnen zijn maar is pas nu door het Duitse weekblad Der Spiegel naar buiten gebracht.

Brussel wil toegang tot Schengengebied tijdelijk sluiten

De autofabrikanten zouden bij hun illegale afspraken hebben samengewerkt met consultant Accenture. Dat bureau leverde software waarmee de leveranciers de prijzen voor onderdelen konden vergelijken en zo ook op die van elkaar konden afstemmen.

Automobielmanagement maakte al in de zomer van vorig jaar melding van geruchten over het gesjoemel. Toen was er sprake van dat Europese consumenten door het kartel voor zeker anderhalf miljard euro de boot in zijn gegaan.

Woordvoerders van JLR, PSA en FSA hebben tot nu toe niet gereageerd op de aantijgingen. Normaal gesproken maken autobedrijven dit soort kartelonderzoeken wel snel bekend met de mededeling ‘dat ze alle medewerking zullen verlenen aan de autoriteiten.’ Komt het tot een‘veroordeling’ dan kan de Europese Commissie boetes tot vele miljarden euro’s opleggen.