Nissan verkocht in die negen maanden hier 493.862 auto’s, dat is bijna dertien procent minder dan in dezelfde periode in 2017. In januari kwam het Japanse merk met 31.141 auto’s zelfs 26 procent lager uit. Op de lijst van Europese automerken deed alleen Alfa Romeo het in die maand slechter. Het Europese marktaandeel van Nissan is nu gekrompen tot 2,6 procent, dat is minder dan bijvoorbeeld Kia, BMW, Seat of zelfs Dacia. Europa, dat is bij Nissan inclusief Rusland en Turkije, is nu nog maar goed voor een procent of veertien van de wereldwijde afzet.

“De verkopen in West-Europa weerspiegelen een aantal soorten tegenwind waar de sector dit jaar last van heeft zoals de problemen in de dieselmarkt en een neerwaartse trend in veel grote landen. Zoals we eerder hebben gezegd is Nissan bezig met de omschakeling naar een nieuwe reeks aandrijvingen waardoor er op korte termijn sprake is van een lagere aanvoer en volumes,’’ stelt Nissan in een verklaring. Deskundigen denken echter dat het Japanse merk niet snel genoeg is met het verjongen van de vloot, vooral wat betreft de Qashqai die zijn glans als voorloper van de SUV’s al lang heeft verloren maar ook de Juke die in zijn huidige vorm al zeven jaar op de weg is.