Uitstel Brexit gooit plannen autofabrieken in de war

Uitstel van Brexit na 29 maart, zoals er nu aan lijkt te komen, gooit alle intensieve voorbereidingen van de autofabrieken in dat land in de war. Zo heeft BMW al geregeld dat haar grote Mini-fabriek in Oxford de hele maand april dicht gaat voor regulier onderhoud.

Met die timing hoopt BMW eventuele verstoringen door een harde Brexit te voorkomen. Ook Jaguar Land Rover, Vauxhall (Opel) en Toyota hebben soortgelijke maatregelen getroffen voor hun Britse fabrieken. Maar nu heeft premier May de deur opengezet voor een uitstel van twee maanden en mogelijk meer. “Het begin van Brexit elke keer een beetje verschuiven zou voor ons geen goed scenario zijn. Vasthouden aan 29 maart geeft ons de mogelijkheid om de overgang op een ordelijke manier te regelen,” zegt inkoopdirecteur Andreas Wendt van BMW in het Duitse vakblad Automobilwoche. Wendt benadrukt wel dat een zogenaamde no-deal Brexit met nieuwe controles en invoerheffingen helemaal desastreus zou zijn. “Dat zou zeker negatief uitwerken voor ons bedrijf.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Uitstel Brexit gooit plannen autofabrieken in de war - Automobielmanagement.nl

Uitstel Brexit gooit plannen autofabrieken in de war

Uitstel van Brexit na 29 maart, zoals er nu aan lijkt te komen, gooit alle intensieve voorbereidingen van de autofabrieken in dat land in de war. Zo heeft BMW al geregeld dat haar grote Mini-fabriek in Oxford de hele maand april dicht gaat voor regulier onderhoud.

Met die timing hoopt BMW eventuele verstoringen door een harde Brexit te voorkomen. Ook Jaguar Land Rover, Vauxhall (Opel) en Toyota hebben soortgelijke maatregelen getroffen voor hun Britse fabrieken. Maar nu heeft premier May de deur opengezet voor een uitstel van twee maanden en mogelijk meer. “Het begin van Brexit elke keer een beetje verschuiven zou voor ons geen goed scenario zijn. Vasthouden aan 29 maart geeft ons de mogelijkheid om de overgang op een ordelijke manier te regelen,” zegt inkoopdirecteur Andreas Wendt van BMW in het Duitse vakblad Automobilwoche. Wendt benadrukt wel dat een zogenaamde no-deal Brexit met nieuwe controles en invoerheffingen helemaal desastreus zou zijn. “Dat zou zeker negatief uitwerken voor ons bedrijf.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding