Hoewel ook de binnenlandse vraag blijft dalen, zit de pijn vooral in de export. Afgelopen maand werden nog maar net 93.781 auto’s voor buitenlandse afnemers gebouwd, ruim 21 procent minder dan in januari 2018. Dat komt voor het overgrote deel door de ingeklapte vraag uit China dat 70 procent minder Britse auto’s afnam. Europa blijft het echter ook slecht doen met een daling van precies 20 procent.

Directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders klaagt dat de Britse auto-industrie ‘met myriade problemen wordt geconfronteerd.’ Hij heeft het dan over de dalende vraag op de belangrijkste markten, de nog altijd toenemende spanningen in de internationale handel en de noodzaak om voorop te blijven lopen bij nieuwe technologieën.

‘’Maar het grootste gevaar van dit moment is en blijft nog altijd de dreiging van een ‘no deal’ Brexit die alle tijd en aandacht opeist waardoor onze concurrentiepositie wordt ondermijnd. Elke dag dat zo’n no-deal Brexit nog tot de mogelijkheden behoort, betalen autobedrijven de rekening in de vorm van extra en in potentieel onnodige kosten.’’