Dat was te danken aan een gunstiger productenmix, met andere woorden meer verkoop van duurdere modellen, en aan een strikte kostenbeheersing. D’Ieteren leverde bedrijfswagens meegerekend 121.855 voertuigen af, bijna drie procent minder dan in 2017 wat het bedrijf wijt aan de vertragingen door de invoering van de WLTP-regels. De VW-verdeler kon het marktaandeel op de Belgische automarkt wel verder opvoeren naar 21,45 procent. Dat betekent met andere woorden dat meer dan één op de vijf nieuwe Belgische personenauto’s via d’Ieteren op de weg komen. Het marktaandeel van Volkswagen zelf ligt daarbij op nagenoeg 10 procent. Al met al leverde de autodivisie daarmee 3,4 miljard van de groepsomzet van ruim 7,4 miljard op.

De rest komt grotendeels van autoglas specialist Belron. D’Ieteren heeft daarin nog een belang van 54,1 procent nadat vorig jaar een pakket van 40 procent werd overgedaan aan CD&R. Belron zag de omzet opnieuw met 10 procent toenemen, waarvan een bescheiden deel uit nieuwe overnames. Met haar wereldwijde netwerk wist Belron vorig jaar 17,8 miljoen klanten te bedienen. De winst kwam met ruim 90 miljoen eveneens 10 procent hoger uit maar stond wel onder druk door de uitbetaling van een speciaal dividend aan moederbedrijf d’Ieteren. Dat haalt verder ook nog 174 miljoen aan omzet uit de Italiaanse specialist in dure schrijfwaren Moleskine.

D’Ieteren heeft in september een Project Magellan geïntroduceerd om zich voor te bereiden op de veranderingen in de mobiliteitssector. Verder heeft het bedrijf afgelopen jaar drie andere Belgische dealers met een aantal vestigingen overgenomen. Dat past in de consolidatie van het dealernetwerk voor de merken uit de VW-stal. D’Ieteren auto is redelijk optimistisch over 2019, vooral vanwege de aangekondigde lange lijst nieuwe modellen.