Online-only van Tesla stuit op bezwaren

Amerikaanse autodealers die in veel staten het ‘eigen verkoop’ model van Tesla hebben tegengehouden zetten nu ook vraagtekens bij de aankondiging dat Tesla alleen nog auto’s online wil gaan verkopen.

Organisaties van dealers vragen zich met name af wat Tesla denkt te doen met de privacy van gevoelige persoonlijke informatie die verstrekt wordt voor financieringen of lease-transacties. ‘’Ik denk niet dat Tesla in Virginia toestemming krijgt om op die manier auto’s te verkopen,’’ zegt directeur Don Hall van de Virginia Automobile Dealers Association bijvoorbeeld.

Zijn collega Jim Appleton in New Jersey is ook duidelijk: ‘’De wetten op de licentie en franchise van de autohandel in New Jersey zijn gericht op investeren in een dicht netwerk van onafhankelijke buurtgerichte dealers in nieuwe auto’s. De toezichthouders willen weten met wie er zaken worden gedaan, wie kredieten verleend, persoonlijke informatie vraagt en hoogst gevoelige financiële overeenkomsten afsluit.’’

Een analist van Morningstar denkt dat Tesla te ver voor de muziek uitloopt: ‘’Het idee om het kopen van een auto makkelijker te maken is aantrekkelijk maar de wetten zijn niet geschreven voor de tech van vandaag de dag. Het zal niet zo makkelijk zijn om in een paar minuten een auto te kopen met je telefoon als Tesla wel schijnt te denken.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Online-only van Tesla stuit op bezwaren - Automobielmanagement.nl

Online-only van Tesla stuit op bezwaren

Amerikaanse autodealers die in veel staten het ‘eigen verkoop’ model van Tesla hebben tegengehouden zetten nu ook vraagtekens bij de aankondiging dat Tesla alleen nog auto’s online wil gaan verkopen.

Organisaties van dealers vragen zich met name af wat Tesla denkt te doen met de privacy van gevoelige persoonlijke informatie die verstrekt wordt voor financieringen of lease-transacties. ‘’Ik denk niet dat Tesla in Virginia toestemming krijgt om op die manier auto’s te verkopen,’’ zegt directeur Don Hall van de Virginia Automobile Dealers Association bijvoorbeeld.

Zijn collega Jim Appleton in New Jersey is ook duidelijk: ‘’De wetten op de licentie en franchise van de autohandel in New Jersey zijn gericht op investeren in een dicht netwerk van onafhankelijke buurtgerichte dealers in nieuwe auto’s. De toezichthouders willen weten met wie er zaken worden gedaan, wie kredieten verleend, persoonlijke informatie vraagt en hoogst gevoelige financiële overeenkomsten afsluit.’’

Een analist van Morningstar denkt dat Tesla te ver voor de muziek uitloopt: ‘’Het idee om het kopen van een auto makkelijker te maken is aantrekkelijk maar de wetten zijn niet geschreven voor de tech van vandaag de dag. Het zal niet zo makkelijk zijn om in een paar minuten een auto te kopen met je telefoon als Tesla wel schijnt te denken.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding