In de Europese Unie daalden de verkoopcijfers van personenauto’s in januari 2018 t.o.v. dezelfde maand 2017 met ruim 3 procent. Grootste dalers waren Italië (-7%), Spanje (-8%) en Nederland (-19%). De productie van de Duitse automobielfabrieken daalde in dezelfde maand ook. Duitse auto’s gaan voor driekwart in export, onder meer naar de VS en daar schuilt mogelijk een ander opkomend probleem. Mochten de VS en de EU het niet eens worden over de wederzijdse handel dan dreigt een extra importheffing door eerstgenoemde, die de Duitse auto-industrie hard zal treffen.

Tegelijkertijd daalden ook de verkoopcijfers van auto’s in China met 14 procent en India (-4%). Kortom de automakers hebben het wereldwijd lastig en dat heeft in die branche geleid tot een afname in staalverbruik. Als gevolg daarvan werden de voorraden bij de staalservicecentra en handelaren groter, waardoor zij enerzijds probeerden meer afzet in andere branches te realiseren, anderzijds terughoudend werden bij het afsluiten van nieuwe inkoopopdrachten. Andere takken van industrie laten nog positieve cijfers zien, maar de automobiel is een grootverbruiker van staal.

Per saldo werden er onlangs tegenvallende Duitse economische en teleurstellende exportcijfers bekend gemaakt. Op die basis, gevoegd bij het feit dat importmateriaal nog wel verkrijgbaar is, wordt het voor de staalfabrieken dus lastig hogere verkoopprijzen te realiseren.

Staalmakers willen hogere prijzen

Toch zullen de staalmakers het op korte termijn blijven proberen, want traditioneel is het moeilijk in het 3e kwartaal, zijnde de vakantieperiode, prijzen in de lift te krijgen. Wellicht dat de markt inderdaad in de loop van deze of volgende maand hogere prijzen van de Europese fabrieken wil accepteren, omdat de actuele importprijzen redelijk dicht tegen het Europese niveau aan liggen en de EU-fabrieken kortere levertijden kunnen aanbieden. Het blijft echter speculeren.