Daar bovenop komen nog eens andere kostenstijgingen zoals ‘belangrijk hogere kosten’ voor het voldoen aan de strengere CO2-regels. De grondstoffen zullen, in combinatie met ongunstige valutaschommelingen, nog eens enkele honderden miljoenen meer gaan kosten. Bij dat alles komt dan ook de aanhoudende onzekerheid over de handelsconflicten in de wereld.

Al met al komt de autodivisie dit jaar op een winstmarge van zes tot acht procent, dat is duidelijk minder dan de doelstelling van acht tot tien procent. Om het tij te keren gaat BMW de al aan de gang zijnde kostenbesparingen sterk opvoeren en intensiveren. Tegen eind 2022 moet dat zeker 12 miljard euro opbrengen. ‘’Onze industrie is getuige van een snelle transformatie. In deze omgeving is een voortdurend hoog winstniveau van cruciaal belang om de veranderingen vol te kunnen houden,’’ aldus financieel directeur Nicolas Peter. ‘’Gezien de vele extra factoren die de winst negatief beïnvloeden, zijn we in een vroeg stadium begonnen met het invoeren van tegenmaatregelen en hebben we een aantal verstrekkende besluiten genomen. Discipline en een duidelijke focus op een rigoureuze implementatie zijn essentieel gezien ons voornemen om sterker dan ooit uit deze uitdagende tijden tevoorschijn te komen.’’ De groep benadrukt bij dat alles dat de er bij de nu uitgesproken verwachtingen van is uitgegaan dat de economische en politieke omstandigheden in de wereld niet belangrijk zullen veranderen. ‘’Enige verslechtering in die omstandigheden zal negatieve gevolgen hebben voor de vooruitzichten.’’