Peugeot is zonder meer tevreden over de snelle integratie van Opel/Vauxhall maar zet direct de deur open voor nieuwe gegadigden: ‘’Wij hebben vanaf het begin het project Opel ondersteund. Als zich een nieuwe gelegenheid voordoet, dan zullen we niet op de rem trappen. Een Carlos (Tavares) weet dat,’’ aldus het familiehoofd bij de presentatie van de resultaten van FFP, de holding waarin die familie haar belangen heeft ondergebracht.

Peugeot stelt wel dat ‘alle neuzen dezelfde kant op moeten staan.’ ‘’Dat zou net zo het geval moeten zijn met FCA als met anderen. Op dit moment ligt er nog niets op mijn bureau.’’ Zodra dat er wel ligt, dan is FFP ook bereid ‘in redelijke proporties’ te investeren. Begin deze maand sloot CEO Tavares zelf FCA niet uit als partner. ‘’Alles ligt open, als we er geld mee verdienen en baas blijven over onze eigen toekomst dan kunnen we over alles dromen,’’ zei hij toen. Zijn tegenhanger bij FCA Mike Manley (foto links, naast John Elkann) heeft zich in dezelfde zin uitgelaten: ‘’Wij kunnen zelfstandig de toekomst aan maar als zich een partner aandient waarmee we de resultaten kunnen verbeteren dan staan we daar voor open.’’

De twee autobedrijven zouden in ieder geval geografisch uitstekend op elkaar aansluiten. PSA is nog altijd grotendeels afhankelijk van de Europese markt waar het na de overname van Opel ook de tweede speler is. Tavares heeft onlangs weer gezegd dat hij graag terug wil naar de Amerikaanse markt maar dat zal nog wel even duren. FCA zou dat probleem in één keer oplossen met haar vooral in de VS sterke merken Jeep en Ram terwijl voor het Italiaans-Amerikaanse concern juist Europa op dit moment de zwakke schakel lijkt.