Analyse: Kan Ferrari het allemaal nog bijbenen?

Als Zwitserland de achtertuin is van Italië, dan is Ferrari begin deze maand behoorlijk uit haar tent gelokt. Immers, op de autosalon van Genève domineerden de sportwageninitiatieven. Ferrari was daar zelf weliswaar ook aanwezig met de F8 Tributo, maar je kan onmogelijk stellen dat dit steigerende paard de show stal. Wordt de concurrentiedruk de Italianen niet te groot?

Analyse: Kan Ferrari het allemaal nog bijbenen?

Om misverstanden te voorkomen: de aanwezigheid van rivalen heeft Ferrari in het verleden bepaald geen windeieren gelegd. Met name geambieerde circuit-zeges waren de primaire reden waarom oprichter Enzo ’s ochtends uit zijn bed kwam. De verkoop van straatlegale sportwagens had vooral als doel om de rekeningen van het autoracen mee te betalen.

Maar van een dominante positie van Ferrari op de circuits is al lang geen sprake meer. Dit nieuwe seizoen lijkt Mercedes de beste kaarten te hebben; zowel qua beste allround coureurs als de snelste bolides. Geen wonder dat Ferrari begin dit jaar de bezem door zijn F1-team haalde en ‘notoire badboy’ Maurizio Arrivabene zijn biezen kon pakken. Ook voor wat betreft de concurrentiepositie van de straatlegale sportwagens van Ferrari is er genoeg reden voor slapeloze nachten. Niet dat het merk hier geblunderd heeft (zoals vorig seizoen in de Formule 1), maar de rivalen leveren gestaag indrukwekkender wordende prestaties af. En dat is niet alleen op de autosalon van Genève te zien.

Lamborghini heeft de eerste slag in het ‘Super SUV segment’ gewonnen. Dat valt ook door critici van de ietwat merkwaardig vormgegeven Urus niet te ontkennen. Het ding haalt op zijn sloffen zijn verkoopdoelstelling en dat is het enige wat telt. Ferrari kan dan wel beweren dat haar Purosangue de vloer aan gaat vegen met de Urus, met name qua rij-dynamiek, maar het duurt nog wel een jaar voordat de SUV uit Maranello in de showrooms arriveert. Ook met haar sportwagens lukt het Lamborghini om Ferrari van repliek te dienen. Wat de Huracan en Aventador missen qua lichtvoetigheid, maken zij op andere terreinen meer dan goed zodat de klant waar voor zijn geld krijgt. Iets wat door de fraaie verkoopcijfers wordt geïllustreerd.

Maar in dit segment is vooral de opkomst van McLaren indrukwekkend. In een moordend tempo worden er nieuwe sportwagens geïntroduceerd die zonder uitzondering de perfectie benaderen. En nu kondigt Aston Martin aan het segment van de sportwagens met midscheeps achterin geplaatste motor te zullen gaan betreden. En dat kan Ferrari verkopen van de zojuist geïntroduceerde F8 Tributo gaan kosten. Met de Vanquish Vision Concept lieten de Britten zien de Italianen ‘midscheeps’ te willen gaan raken.

Ook elders wordt Ferrari onder vuur genomen. De Portofino was altijd al de zwakste schakel in het gamma en is extra kwetsbaar geworden nu de kleinzoon van Ferdinand Porsche, Anton Piëch, de volledig elektrische Mark Zero heeft gepresenteerd. In de klasse boven de F8 Tributo worden er ook tal van initiatieven ontplooid, zoals de lancering van de nieuwe Koenigsegg Jesko en de Pininfarina Battista.

Wordt de toegenomen concurrentiedruk Ferrari te veel? Kijkend naar de kwaliteiten van 488 Pista, de 812 Superfast en nu de F8 Tributo is er niets wat daarop wijst. Maar toch: het kan geen kwaad om de wekker voortaan in Maranello wat eerder te zetten.

Analyse: Kan Ferrari het allemaal nog bijbenen? - Automobielmanagement.nl

Analyse: Kan Ferrari het allemaal nog bijbenen?

Als Zwitserland de achtertuin is van Italië, dan is Ferrari begin deze maand behoorlijk uit haar tent gelokt. Immers, op de autosalon van Genève domineerden de sportwageninitiatieven. Ferrari was daar zelf weliswaar ook aanwezig met de F8 Tributo, maar je kan onmogelijk stellen dat dit steigerende paard de show stal. Wordt de concurrentiedruk de Italianen niet te groot?

Analyse: Kan Ferrari het allemaal nog bijbenen?

Om misverstanden te voorkomen: de aanwezigheid van rivalen heeft Ferrari in het verleden bepaald geen windeieren gelegd. Met name geambieerde circuit-zeges waren de primaire reden waarom oprichter Enzo ’s ochtends uit zijn bed kwam. De verkoop van straatlegale sportwagens had vooral als doel om de rekeningen van het autoracen mee te betalen.

Maar van een dominante positie van Ferrari op de circuits is al lang geen sprake meer. Dit nieuwe seizoen lijkt Mercedes de beste kaarten te hebben; zowel qua beste allround coureurs als de snelste bolides. Geen wonder dat Ferrari begin dit jaar de bezem door zijn F1-team haalde en ‘notoire badboy’ Maurizio Arrivabene zijn biezen kon pakken. Ook voor wat betreft de concurrentiepositie van de straatlegale sportwagens van Ferrari is er genoeg reden voor slapeloze nachten. Niet dat het merk hier geblunderd heeft (zoals vorig seizoen in de Formule 1), maar de rivalen leveren gestaag indrukwekkender wordende prestaties af. En dat is niet alleen op de autosalon van Genève te zien.

Lamborghini heeft de eerste slag in het ‘Super SUV segment’ gewonnen. Dat valt ook door critici van de ietwat merkwaardig vormgegeven Urus niet te ontkennen. Het ding haalt op zijn sloffen zijn verkoopdoelstelling en dat is het enige wat telt. Ferrari kan dan wel beweren dat haar Purosangue de vloer aan gaat vegen met de Urus, met name qua rij-dynamiek, maar het duurt nog wel een jaar voordat de SUV uit Maranello in de showrooms arriveert. Ook met haar sportwagens lukt het Lamborghini om Ferrari van repliek te dienen. Wat de Huracan en Aventador missen qua lichtvoetigheid, maken zij op andere terreinen meer dan goed zodat de klant waar voor zijn geld krijgt. Iets wat door de fraaie verkoopcijfers wordt geïllustreerd.

Maar in dit segment is vooral de opkomst van McLaren indrukwekkend. In een moordend tempo worden er nieuwe sportwagens geïntroduceerd die zonder uitzondering de perfectie benaderen. En nu kondigt Aston Martin aan het segment van de sportwagens met midscheeps achterin geplaatste motor te zullen gaan betreden. En dat kan Ferrari verkopen van de zojuist geïntroduceerde F8 Tributo gaan kosten. Met de Vanquish Vision Concept lieten de Britten zien de Italianen ‘midscheeps’ te willen gaan raken.

Ook elders wordt Ferrari onder vuur genomen. De Portofino was altijd al de zwakste schakel in het gamma en is extra kwetsbaar geworden nu de kleinzoon van Ferdinand Porsche, Anton Piëch, de volledig elektrische Mark Zero heeft gepresenteerd. In de klasse boven de F8 Tributo worden er ook tal van initiatieven ontplooid, zoals de lancering van de nieuwe Koenigsegg Jesko en de Pininfarina Battista.

Wordt de toegenomen concurrentiedruk Ferrari te veel? Kijkend naar de kwaliteiten van 488 Pista, de 812 Superfast en nu de F8 Tributo is er niets wat daarop wijst. Maar toch: het kan geen kwaad om de wekker voortaan in Maranello wat eerder te zetten.