BMW heeft eerder gedreigd bij een harde Brexit de elektrische Mini in China of mogelijk bij VDL Nedcar in Born te bouwen maar nu zo’n keiharde Brexit realiteit dreigt te worden ziet BMW er geen enkel probleem in om toch voor Oxford te kiezen. Dat blijkt uit uitlatingen van bestuurder Oliver Zipse, gedaan op een dag vol Brexit-drama in Londen en Brussel.
“Voordat we gaan overwegen onze productiecapaciteit in het Verenigd Koninkrijk te verplaatsen, moet er sprake zijn van significant ernstigere ontwikkelingen,” aldus Zipse tegenover persbureau Bloomberg. Ook de nu dreigende invoerheffingen van de Europese Unie op auto’s uit Groot-Brittannië vormen voor BMW geen belemmering. “Dat brengt het businessmodel niet in gevaar,” stelt Zipse.
Op dezelfde dag liet Toyota weten dat het de fabriek in het Britse Burnaston heeft uitgekozen om hybride auto’s te bouwen voor Suzuki. De basis voor het model is de Corolla met motoren uit een fabriek van Toyota in Wales en elektrische componenten uit Japan. De eerste ‘Britse’ Suzuki’s EV’s moeten eind 2020 van de band rollen.
Suzuki en Toyota hebben al een jaar of twee geleden aangekondigd dat ze nauw gaan samenwerken. In dat kader brengen de Japanse bedrijven onder meer samen elektrische auto’s op de markt in India. Toyota gaat echter ook steeds meer auto’s bouwen voor de partner en daar wordt nu ook de Britse fabriek bij betrokken. Dat zal niet direct leiden tot extra banen in Burnaston maar betekent wel dat de banden daar zo efficiënt mogelijk gebruikt kunnen worden. “Dit is goed nieuws voor onze Britse fabrieken en laat zien dat we vertrouwen hebben in de capaciteiten van onze werknemers om producten van de allerhoogste kwaliteit te leveren. Aanvullend volume binnenhalen van andere klanten is een voorbeeld van wat we doen om onze Britse maakactiviteiten zo concurrerend mogelijk te houden,” verwoordt directeur Marvin Cooke van Toyota UK. Zijn bedrijf heeft recent bijna 300 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek in Burnaston die al sinds 1992 in bedrijf is.