Omslag naar EV’s kost Duitsers 120 miljard

De omslag van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrisch rijden zal alleen Duitsland al tot 2030 120 miljard euro gaan kosten. Daarbij gaat het zowel om investeringen in de elektromobiliteit zelf als in de laadinfrastructuur en alles wat daar bij hoort.

Omslag naar EV’s kost Duitsers 120 miljard

Dat berekent de ‘deskundigencommissie’ die na een eerdere dieseltop van de overheid met de autowereld in opdracht van de Duitse regering de gevolgen van de omslag naar EV’s in kaart moet brengen. De infrastructuur om personenauto’s, vrachtwagens en bussen te laden zal 25 miljard kosten, de aanpassing van lokaal en regionaal verkeer en openbaar vervoer 14,5 miljard en de aanleg van nieuwe fiets- en voetpaden nog eens 18 miljard. De commissie stelt in haar eindrapport dat de CO2-emissie van het verkeer sinds 1990 ondanks sterk verbeterde voertuigtechniek niet is afgenomen omdat er tegelijk steeds meer van dat verkeer is gekomen.

Voor de komende jaren zijn echter scherpe doelstellingen geformuleerd, met name door Brussel. Om die doelen toch te halen stelt de commissie voor om een prijs te stellen op de CO2-uitstoot van het verkeer via een toeslag op benzine en brandstof. Daardoor zouden die brandstoffen in Duitsland de komende vijf jaar 20 tot 85 cent per liter duurder moeten worden.

Omslag naar EV’s kost Duitsers 120 miljard - Automobielmanagement.nl

Omslag naar EV’s kost Duitsers 120 miljard

De omslag van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrisch rijden zal alleen Duitsland al tot 2030 120 miljard euro gaan kosten. Daarbij gaat het zowel om investeringen in de elektromobiliteit zelf als in de laadinfrastructuur en alles wat daar bij hoort.

Omslag naar EV’s kost Duitsers 120 miljard

Dat berekent de ‘deskundigencommissie’ die na een eerdere dieseltop van de overheid met de autowereld in opdracht van de Duitse regering de gevolgen van de omslag naar EV’s in kaart moet brengen. De infrastructuur om personenauto’s, vrachtwagens en bussen te laden zal 25 miljard kosten, de aanpassing van lokaal en regionaal verkeer en openbaar vervoer 14,5 miljard en de aanleg van nieuwe fiets- en voetpaden nog eens 18 miljard. De commissie stelt in haar eindrapport dat de CO2-emissie van het verkeer sinds 1990 ondanks sterk verbeterde voertuigtechniek niet is afgenomen omdat er tegelijk steeds meer van dat verkeer is gekomen.

Voor de komende jaren zijn echter scherpe doelstellingen geformuleerd, met name door Brussel. Om die doelen toch te halen stelt de commissie voor om een prijs te stellen op de CO2-uitstoot van het verkeer via een toeslag op benzine en brandstof. Daardoor zouden die brandstoffen in Duitsland de komende vijf jaar 20 tot 85 cent per liter duurder moeten worden.