Gaten in de weg kosten Britse autorijder kapitalen

Je komt ze in Groot-Brittannië overal en altijd tegen, gaten in de weg. In dorpen maar ook midden in de stad, op landweggetjes, provinciale wegen en op de snelweg.

Gaten in de weg kosten Britse autorijder kapitalen

Parkeerterreinen zijn er berucht om, ook bij de grootste en duurste winkelcentra. Die gaten in de weg, van klein tot groot, kosten de Britse autorijders inmiddels samen al meer dan 1,4 miljard euro per jaar aan reparaties, blijkt uit onderzoek voor KwikFit. Dat totale schadebedrag van deze nationale plaag ligt een derde hoger dan een jaar geleden en is de laatste drie jaar zo goed als verdubbeld. Vorig jaar hebben meer dan elf miljoen autobezitters zich bij de garage moeten melden om ‘pothole damage’ te laten repareren.

Gemiddeld waren ze omgerekend 125 euro kwijt aan het repareren van een band, wiel of uitlaat of vervangen van een schokbreker, hoewel de rekening voor velen een stuk hoger uitviel. Bijna de helft van de getroffenen kwam voor één of meer banden, 3,8 miljoen Britten hadden vorig jaar een nieuwe schokbreker nodig, 3,7 miljoen moesten een wiel laten vervangen of repareren of de auto laten uitlijnen, 1,7 miljoen had schade opgelopen aan de besturing en 1,3 miljoen moesten plaatschade laten repareren. De totale rekening is in feite nog een stuk hoger omdat meer dan een miljoen mensen bij het onderzoek meldden dat ze wel schade hadden maar nog geen tijd hadden gehad om bij een werkplaats langs te gaan.

Gaten in de weg kosten Britse autorijder kapitalen - Automobielmanagement.nl

Gaten in de weg kosten Britse autorijder kapitalen

Je komt ze in Groot-Brittannië overal en altijd tegen, gaten in de weg. In dorpen maar ook midden in de stad, op landweggetjes, provinciale wegen en op de snelweg.

Gaten in de weg kosten Britse autorijder kapitalen

Parkeerterreinen zijn er berucht om, ook bij de grootste en duurste winkelcentra. Die gaten in de weg, van klein tot groot, kosten de Britse autorijders inmiddels samen al meer dan 1,4 miljard euro per jaar aan reparaties, blijkt uit onderzoek voor KwikFit. Dat totale schadebedrag van deze nationale plaag ligt een derde hoger dan een jaar geleden en is de laatste drie jaar zo goed als verdubbeld. Vorig jaar hebben meer dan elf miljoen autobezitters zich bij de garage moeten melden om ‘pothole damage’ te laten repareren.

Gemiddeld waren ze omgerekend 125 euro kwijt aan het repareren van een band, wiel of uitlaat of vervangen van een schokbreker, hoewel de rekening voor velen een stuk hoger uitviel. Bijna de helft van de getroffenen kwam voor één of meer banden, 3,8 miljoen Britten hadden vorig jaar een nieuwe schokbreker nodig, 3,7 miljoen moesten een wiel laten vervangen of repareren of de auto laten uitlijnen, 1,7 miljoen had schade opgelopen aan de besturing en 1,3 miljoen moesten plaatschade laten repareren. De totale rekening is in feite nog een stuk hoger omdat meer dan een miljoen mensen bij het onderzoek meldden dat ze wel schade hadden maar nog geen tijd hadden gehad om bij een werkplaats langs te gaan.