De operatie, die al in juni afgerond moet zijn, kost Ford tussen de 450 en 500 miljoen dollar aan buitengewone lasten en zal ook honderden banen gaan kosten.

Sollers PJCS gaat wel op eigen kracht verder met de bouw en verkoop van de Transit bestelwagen, de best verkochte buitenlandse auto in haar segment in Rusland. “Dit vormt een belangrijke stap bij het realiseren van ons doel naar verbetering van de winstgevendheid en een meer concurrerende business,’’ aldus de aftredende president van Ford of Europe Steve Armstrong. ‘’De nieuwe structuur met Sollers ondersteunt de wereldwijde strategie om onze vooraanstaande rol bij bestelwagens uit te bouwen en de business in Europa alleen te groeien in segmenten van de automarkt die een beter rendement opleveren’’. De operatie past in de plannen van Ford om de activiteiten in verlieslatende delen van de wereld af te stoten of in ieder geval drastisch aan te passen. In dat kader werd vorige week nog aangekondigd dat Ford in Duitsland tussen de 5.000 en 7.000 banen en in Groot-Brittannië nog eens een onbekend aantal arbeidsplaatsen wil schrappen.

Terugkeer Opel

In tegenstelling tot Ford blijft Opel doorgaan met het export-offensief en keert het dit jaar terug op de Russische markt. In eerste instantie zullen geselecteerde Russische dealers drie modellen leveren. De Grandland X, die gebouwd wordt in Eisenach, en de nieuwe Zafira Life en Vivaro die in Rusland gebouwd zullen worden. Daarvoor benut Opel de fabriek van Groupe PSA in Kaluga.

Stapsgewijs wil Opel de Russische markt verder gaan bedienen, zo laat het in een persbericht weten. Het aantal leverbare modellen zal dan ook snel worden opgevoerd. Meer informatie over deze strategie wordt op een later moment bekend gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding