Geely wil de helft van Smart kopen

Geely wil 50 procent van de aandelen Smart overnemen van Daimler. Eerder deze week werd gemeld dat de nieuwe topman van Daimler Ola Källenius zo snel mogelijk een besluit wil nemen over de toekomst van het verlieslatende Smart. Daar lijkt nu al een oplossing voor op te doemen in de vorm van Geely dat via eigenaar Li Shufu een belang van iets minder dan tien procent heeft in Daimler.

Geely wil de helft van Smart kopen

Zo’n deal sluit dan aan bij eerdere berichten dat beide bedrijven willen samenwerken bij de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen voor Smart. Momenteel werkt Daimler op dat gebied nog samen met vaste partner Renault. Bovendien hebben Geely en Daimler ook al een 50/50 joint venture voor Uber-achtige – ride-hailing – diensten in China zelf.

Volgens diverse bronnen zullen Geely en Daimler net voor de Shanghai Auto Show van volgende maand hun deal rond Smart aankondigen. Een probleem kan nog wel zijn dat in Duitsland eind vorig jaar net een wet van kracht is geworden die overname van kritieke bedrijven door Chinese collega’s een stuk moeilijker heeft gemaakt. Als de plannen desalniettemin doorgaan dan rijgt Geely weer een kraal aan haar ketting merken met Volvo, Lotus, Proton, de London Electric Taxi Company, Lynk & Co en dan ook nog Geely zelf.

Geely wil de helft van Smart kopen - Automobielmanagement.nl

Geely wil de helft van Smart kopen

Geely wil 50 procent van de aandelen Smart overnemen van Daimler. Eerder deze week werd gemeld dat de nieuwe topman van Daimler Ola Källenius zo snel mogelijk een besluit wil nemen over de toekomst van het verlieslatende Smart. Daar lijkt nu al een oplossing voor op te doemen in de vorm van Geely dat via eigenaar Li Shufu een belang van iets minder dan tien procent heeft in Daimler.

Geely wil de helft van Smart kopen

Zo’n deal sluit dan aan bij eerdere berichten dat beide bedrijven willen samenwerken bij de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen voor Smart. Momenteel werkt Daimler op dat gebied nog samen met vaste partner Renault. Bovendien hebben Geely en Daimler ook al een 50/50 joint venture voor Uber-achtige – ride-hailing – diensten in China zelf.

Volgens diverse bronnen zullen Geely en Daimler net voor de Shanghai Auto Show van volgende maand hun deal rond Smart aankondigen. Een probleem kan nog wel zijn dat in Duitsland eind vorig jaar net een wet van kracht is geworden die overname van kritieke bedrijven door Chinese collega’s een stuk moeilijker heeft gemaakt. Als de plannen desalniettemin doorgaan dan rijgt Geely weer een kraal aan haar ketting merken met Volvo, Lotus, Proton, de London Electric Taxi Company, Lynk & Co en dan ook nog Geely zelf.