Ontegenzeggelijk bedoeld om kou uit de lucht te halen. Inmiddels is overigens al wel duidelijk dat er in dat proces in elk geval flink wordt ‘gesneden’ in de kosten. Dat gebeurt bijvoorbeeld met de aankondiging van duizenden ontslagen in ons deel van de wereld. Alleen in Duitsland al vijfduizend man personeel dat de deur gewezen wordt.
Het is belangrijk te zien waar het zwaartepunt van de nieuwe koers zal liggen. Ford belooft een nieuwe modellenstrategie en topmanagers gaven in Halfweg in elk geval een niet mis te verstaan statement met uitspraken als: ‘We blijven in Europa en voeren de energie daarbij verder op.’
Dat laatste moeten we kennelijk met name ook letterlijk nemen. Het Go Further-evenement bleek (alles overziend) geen andere verrassende vondsten of een geheel eigen nieuwe koers op te leveren dan het feit dat Ford elektrificeert. ‘Dit is een belangrijke dag voor Ford Europa’, was het devies. De plannen voor de toekomst blijken vooral te draaien rond een rigoureuze elektrificatie van de modellen. Correctie: alle modellen krijgen een variatie aan elektrische aandrijftechniek mee.
Misschien verrassender: ook Transit-modellen komen er met Mild Hybrid, PHEV- en volledig elektrische versies. Ford zet zwaar in op de winstgevende bedrijfswagentak. Ze gaan zich ook meer met gecertificeerde aanpassing van de bestelwagens bezighouden. Opvallend hoog is het tempo waarin Ford dat alles doorvoert. Er komen zestien geëlektrificeerde personenwagen- en bestelversies, waarvan acht al dit jaar beschikbaar komen. (Rob van Ginneken)
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af
Bent u al abonnee?