Opel haalt productie Astra terug naar Duitsland, toch banenverlies

Opel wil de productie van de Astra terughalen naar haar hoofdvestiging in Rüsselsheim. Die grote fabriek kampt nu al met overcapaciteit en dat wordt binnenkort nog erger als de productie van de Zafira stopt en alleen de Insignia nog overblijft. De Astra wordt nu nog gebouwd in een fabriek in Polen.

Maar de komst van een ‘nieuw’ model is niet alleen goed nieuws want tegelijk zou de productie in Rüsselsheim met een derde worden teruggedraaid van momenteel zestig naar nog maar veertig auto’s per dag. Opel zelf geeft geen commentaar op de ‘speculatie’ in de Duitse pers maar de vakbonden maken zich wel al grote zorgen. Zij vertellen dat het dochterbedrijf van PSA in ruil voor de overkomst van de Astra concessies eist op het gebied van de lonen en arbeidsvoorwaarden. Zij wijzen er ook op dat PSA de laatste tijd Rüsselsheim steeds meer aan banden legt en ook de 2.000 werknemers van het onderzoekscentrum heeft ‘overgedaan’ aan het Franse Segula.

‘’Deze krimpstrategie zullen we niet accepteren,’’ zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad dan ook. De berichten maken verder geen melding van eventuele gevolgen voor de grote Opel/Vauxhall fabriek in het Britse Ellesmere Port waar ook Astra’s voor de Europese markt worden gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel haalt productie Astra terug naar Duitsland, toch banenverlies - Automobielmanagement.nl

Opel haalt productie Astra terug naar Duitsland, toch banenverlies

Opel wil de productie van de Astra terughalen naar haar hoofdvestiging in Rüsselsheim. Die grote fabriek kampt nu al met overcapaciteit en dat wordt binnenkort nog erger als de productie van de Zafira stopt en alleen de Insignia nog overblijft. De Astra wordt nu nog gebouwd in een fabriek in Polen.

Maar de komst van een ‘nieuw’ model is niet alleen goed nieuws want tegelijk zou de productie in Rüsselsheim met een derde worden teruggedraaid van momenteel zestig naar nog maar veertig auto’s per dag. Opel zelf geeft geen commentaar op de ‘speculatie’ in de Duitse pers maar de vakbonden maken zich wel al grote zorgen. Zij vertellen dat het dochterbedrijf van PSA in ruil voor de overkomst van de Astra concessies eist op het gebied van de lonen en arbeidsvoorwaarden. Zij wijzen er ook op dat PSA de laatste tijd Rüsselsheim steeds meer aan banden legt en ook de 2.000 werknemers van het onderzoekscentrum heeft ‘overgedaan’ aan het Franse Segula.

‘’Deze krimpstrategie zullen we niet accepteren,’’ zegt een woordvoerder van de ondernemingsraad dan ook. De berichten maken verder geen melding van eventuele gevolgen voor de grote Opel/Vauxhall fabriek in het Britse Ellesmere Port waar ook Astra’s voor de Europese markt worden gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding