Toen de 19e november de eerste berichten over een ‘mogelijke’ arrestatie van Ghosn verschenen, was de eerste reactie er één van ongeloof. ‘Zo’n grote leider in de auto-industrie, die kunnen ze toch niet zomaar oppakken’. Al snel bleek echter dat Ghosn, toen nog CEO en bestuursvoorzitter van Renault, bestuursvoorzitter van Nissan en van Mitsubishi, wel degelijk op het vliegveld van Tokio in vol ornaat uit een zakenjet was gehaald en naar een benauwde cel in een beruchte gevangenis was overgebracht. En sindsdien stapelen de beschuldigingen zich op tegen wat eens de grootste ‘wonderdokter’ in de autowereld was.

In eerste instantie ging het feitelijk om zakelijke malversaties. Ghosn zou een flink deel van zijn inkomsten bij Nissan, dat hij juist jaren eerder van de ondergang had gered, niet hebben opgegeven. Onduidelijk is nog altijd of het daarbij gaat om de belasting of om de verslaggeving door Nissan zelf. Al snel kwam daarbij dat hij via een schimmige bv in Amsterdam ook vele miljoenen had weggesluisd voor eigen genot, zoals de koop van fraaie woningen in Beiroet, Rio de Janeiro, Parijs en Amsterdam. Dat de vaderlandse hoofdstad in dat rijtje staat is niet toevallig want daar is – of was – de alliantie van de drie autobedrijven officieel gevestigd.

Kwamen die beschuldigingen allemaal van Nissan, langzaam maar zeker begonnen ook in Frankrijk verhalen over gesjoemel met forse bedragen op te duiken. Zo zou Ghosn zijn tweede huwelijk in een fraai landhuis bij het kasteel van Versailles hebben laten betalen door Renault dat één van de ‘corporate sponsors’ van dat Franse erfgoed is. Ghosn heeft inmiddels al lang beloofd de 50.000 euro weer terug te storten maar toen was het kwaad al geschied. Dat kwaad is bovendien afgelopen week aanzienlijk ernstiger geworden nu uit een intern onderzoek van Renault is gebleken dat de voormalige baas het daar ook niet zo nauw nam. Zo zou hij de beschikking hebben gehad over niet één maar drie dure zakenjets waarvan de financiering onduidelijk is.  De Raad van Bestuur van Renault, tegenwoordig onder leiding van oud-Michelin directeur Jean-Dominique Senard, heeft in het dossier voldoende aanleiding gezien om Ghosn’s bonus over 2018 voorlopig even te schorsen.

Terug in Tokio leek de lucht een paar weken geleden wat op te klaren toen Ghosn na drie mislukte pogingen eindelijk uit de gevangenis mocht. Hij moest daarvoor wel een forse borgsom neertellen en zich bovendien onderwerpen aan een strikt huisarrest. Ghosn kon daar in ieder geval werken aan de verdediging voor de komende rechtszaak die overigens nog wel maanden op zich zal laten wachten. Op een pas-geopende Twitter-account liet hij bovendien weten deze week graag openheid van zaken te geven. Maar de Japanse justitie heeft daar een stokje voor gestoken door de voormalige autobaas afgelopen donderdag opnieuw te arresteren omdat er ‘nieuwe beschuldigingen’ zijn opgedoken. Dit keer zou het gaan om het overmaken van 15 miljoen dollar naar een Renault-dealer in Oman, zogenaamd als markering kosten maar in werkelijkheid om persoonlijke schulden af te laten betalen en er en-passant ook een jacht van te kopen. Die beschuldiging was eerder overigens ook al in Parijs te horen. Ghosn zag echter wel kans nog een interview op te nemen met de Franse tv waarin hij steeds weer haast wanhopig roept dat hij onschuldig is. ‘’Ik zal me tot het bittere einde verdedigen,’’ aldus Ghosn, die er wel aan toevoegt te betwijfelen of hij in Japan wel een eerlijke rechtszaak zal krijgen.

Carole Ghosn, die tweede vrouw van Versailles dus, is het inmiddels allemaal te veel geworden. Zij is Tokio én een oproep voor een getuigenverhoor ontvlucht naar Parijs waar ze de Franse regering en president Macron smeekt haar echtgenoot te hulp te komen. Dat lijkt met de dag urgenter omdat Ghosn zwaar vermagerd is en er ook vele jaren ouder uitziet dan voor zijn – eerste – arrestatie. ‘’Mijn man is het slachtoffer van een vooropgezette coup en wordt nu door iedereen in de steek gelaten. Ik wil natuurlijk niet dat hij boven de wet staat maar wel dat ook voor hem geldt dat hij onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Hij heeft Renault en Nissan opgebouwd, vele banen gered en geschapen en bijgedragen aan de grootheid van Frankrijk,’’ roept ze daarbij uit in een reeks interviews. Parijs zit echter in een lastig parket omdat het nog altijd grootaandeelhouder is in Renault en de verhoudingen met de ondanks alles waardevolle partner Nissan niet op scherp wil zetten. Wordt vervolgd.