De bestelwagen-divisie behaalde vorig jaar een omzet van 11,9 miljard euro, het op één na hoogste cijfer uit haar geschiedenis. De operationele winst daalde echter van 853 naar 780 miljoen door hogere uitgaven voor nieuwe producten, negatieve wisselkoersen en de problemen rond de invoering van het WLTP keuringsregime. Het aantal afgeleverde voertuigen lag met rond de 500.000 echter wel weer hoger dan in het voorafgaande jaar.

‘’Daarmee onderstreepten we onze positie als grootste fabrikant van lichte commerciële voertuigen in Europa,’’ aldus het jaaroverzicht. Nu wordt in een strategie met de aanduiding GRIP 2025+ de weg geplaveid voor de toekomst van het merk, benadrukt bestuursvoorzitter Thomas Sedran. ‘We kunnen de transformatie vormgeven op het hoogtepunt van de sector omdat we financieel sterk zijn en kunnen profiteren van synergieën binnen de groep. Onze nieuwe strategie maakt het mogelijk om een duidelijk plan te volgen en onze snelheid aanzienlijk te verhogen.’’ De strategie beoogt ook antwoorden te bieden op de belangrijkste uitdagingen waar de autosector voor staat, zoals klimaatbescherming, digitalisering, nieuwe mobiliteitsdiensten en autonoom rijden. Wat dat laatste betreft participeert ook de bestelwagentak in het onderzoekscentrum van de hele VW-groep in Hannover. Tegelijk blijven op maat gemaakte voertuigen voor commerciële afnemers en ‘emotionele’ auto’s voor families en recreatie belangrijke kerngebieden.

Vanzelfsprekend wordt ook de samenwerking met alliantiepartner Ford genoemd. Die alliantie richt zich immers in eerste instantie juist op bestelwagens alsmede op autonome voertuigen. ‘’De twee fabrikanten vullen elkaar aan wat betreft regionale kracht en producten.’’ Inmiddels zijn de eerste contracten getekend, zoals voor de ontwikkeling van een opvolger van de VW Anorak. Volkswagen Commercial Vehicles doet daarnaast volop mee aan de door VW beleden elektrificering met de komst van de eerste ID.BUZZ die in 2022 van de band moet rollen in Hannover.