De pijn zit nog altijd in Land Rover. Dat verkocht in maart niet meer dan 52.633 auto’s, ruim elf procent minder dan in dezelfde maand in 2018. Over het hele boekjaar 2018/19 kwam Land Rover uit op 398.717 auto’s, een daling met 9,3 procent. Het dure Britse merk behoort daarmee tot de slechtst presterende in de hele autowereld. Jaguar deed het een stuk beter met over het boekjaar een stijging van de verkopen met 3,2 procent naar 180.198 automobielen. In de afgelopen maand maart zakte dat echter wel in naar net 0,2 procent groei.

Chief commercial officer Felix Brautigam, die deze keer het commentaar leverde, blijft optimistisch: ‘’Ondanks moeilijke tijden voor ons en voor de auto-industrie konden we in drie van de vijf regio’s groei realiseren. Hoewel het handelsklimaat in Europa zwak was door de aanhoudende onzekerheid over diesel en de overgang naar de WLTP regels konden onze Europese teams hun concurrentiepositie vasthouden. We zijn wel duidelijk teleurgesteld over de lagere verkopen in China. Samen met de dealers hebben we echter besloten om niet koste wat het kost auto’s te verkopen om er voor te zorgen dat onze merken aantrekkelijk blijven.’’