Porsche moet flink inleveren

Porsche heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 55.700 auto’s afgeleverd, dat is 12 procent minder dan een jaar eerder. Wel kon de Cayenne met 18.310 exemplaren een groei van 35 procent neerzetten.

Porsche moet flink inleveren

“Het jaar is moeilijk begonnen voor ons en voor de hele autosector,’’ denkt verkoop- en marketing directeur Detley von Platen. Hij stelt dat de overgang naar het nieuwe WLTP regime en de problemen rond ‘dieseldeeltjes filters’ Porsche ook in de eerste drie maanden van het jaar bezig hebben gehouden. Bovendien was het begin van 2018 juist bijzonder sterk zodat de cijfers wat vertekend zijn.

WLTP

Geografisch gezien moest Porsche vooral inleveren in Europa, waar het WLTP-probleem speelt, want daar werd met niet meer dan 14.004 auto’s 32 procent minder verkocht. De Duitse thuismarkt nam daarvan 5.557 exemplaren voor haar rekening, een daling met 28 procent. Maar ook in China doet het Duitse merk het minder goed met een daling van 10 procent naar 16.890 eenheden. Groei met acht procent was er wel in de Verenigde Staten waar 15.024 Porsche’s uit de showrooms rolden.

Lichte groei

Voor het lopende jaar durft Porsche te mikken op een lichte groei van de afzet door een goede vraag naar nieuwe modellen, met name de volgende generatie van de 911. “Daar is veel vraag naar en dat stelt ons in staat optimistisch naar de toekomst te kijken,” denkt Von Platen.

Porsche moet flink inleveren - Automobielmanagement.nl

Porsche moet flink inleveren

Porsche heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 55.700 auto’s afgeleverd, dat is 12 procent minder dan een jaar eerder. Wel kon de Cayenne met 18.310 exemplaren een groei van 35 procent neerzetten.

Porsche moet flink inleveren

“Het jaar is moeilijk begonnen voor ons en voor de hele autosector,’’ denkt verkoop- en marketing directeur Detley von Platen. Hij stelt dat de overgang naar het nieuwe WLTP regime en de problemen rond ‘dieseldeeltjes filters’ Porsche ook in de eerste drie maanden van het jaar bezig hebben gehouden. Bovendien was het begin van 2018 juist bijzonder sterk zodat de cijfers wat vertekend zijn.

WLTP

Geografisch gezien moest Porsche vooral inleveren in Europa, waar het WLTP-probleem speelt, want daar werd met niet meer dan 14.004 auto’s 32 procent minder verkocht. De Duitse thuismarkt nam daarvan 5.557 exemplaren voor haar rekening, een daling met 28 procent. Maar ook in China doet het Duitse merk het minder goed met een daling van 10 procent naar 16.890 eenheden. Groei met acht procent was er wel in de Verenigde Staten waar 15.024 Porsche’s uit de showrooms rolden.

Lichte groei

Voor het lopende jaar durft Porsche te mikken op een lichte groei van de afzet door een goede vraag naar nieuwe modellen, met name de volgende generatie van de 911. “Daar is veel vraag naar en dat stelt ons in staat optimistisch naar de toekomst te kijken,” denkt Von Platen.