Een reeks aankondigingen en tegen-berichten die sterk de indruk wekken dat Tesla én CEO Elon Musk nu toch wel erg beginnen te zwalken. Na de eerdere verwarring over wat Tesla haar winkels noemt – blijven ze nu open of niet ? – heeft Tesla nu weer onrust gezaaid met gedoe rond het instapmodel van de Model 3. Moesten Amerikanen die auto eerst juist online kopen, eind vorige week kondigde Tesla opeens aan dat die goedkoopste versie van 35.000 dollar in ieder geval in de VS juist niet meer via de website te krijgen is. ‘’We trekken de standaardversie terug van de opties die online beschikbaar zijn, wat betekent dat klanten die er één willen hebben ons moeten bellen of één van de talrijke ‘Tesla-stores’ moeten bezoeken,’’ schrijft Musk zelf in een blog. Het online verkopen van die ‘goedkope’ Model 3 heeft daarmee precies één maand geduurd. De goedkoopste versie van Model 3 die nu nog online te koop is kost 39.500 dollar, een prijs die sinds het begin van het jaar ook al vier keer is veranderd door het dan weer wel en dan weer niet meenemen van de Autopilot.

De onrust rond Tesla, die opnieuw is opgelaaid na zwaar tegenvallende cijfers over het aantal in het eerste kwartaal afgeleverde auto’s, is verder aangewakkerd door berichten dat Panasonic de investeringen in de productie van batterijen voor Tesla op een laag pitje zet. De Japanse elektronica-gigant is tot nu toe voor die batterijen de vaste en enige partner en levert in dat kader ook een grote bijdrage aan de giga-batterijenfabriek die Tesla bouwt in Nevada. Panasonic heeft het plan om de productie daar volgend jaar met meer dan de helft op te voeren echter in de ijskast gezet.

‘We hebben een batterij productie capaciteit gerealiseerd van 35 GW in Tesla’s Gigafactory 1, overeenkomstig de groei in de vraag. Afhankelijk van die vraag zal Panasonic aanvullende investeringen boven die 35 GW samen met Tesla beoordelen,’ aldus een verklaring. ‘’Dit is een stomp in hun maag, het wakkert het vuurtje aan over de werkelijke vraag en de winstgevendheid,’’ riep een Amerikaanse analist meteen. Tesla zegt dat er niets mis is met die vraag maar dat de nu beschikbare capaciteit bij de batterij-productie veel meer ruimte biedt dan eerst gedacht.

En dan is er ook nog de opmerkelijke deal met Fiat Chrysler Automobiles. Dat bedrijf gaat honderden miljoenen dollars overmaken aan Tesla om de elektrische auto’s van dat merk te kunnen poolen met haar eigen Fiat’s, Jeeps en RAM’s. Op die manier weet FCA de gemiddelde uitstoot van haar vloot significant omlaag te brengen zodat het kan voldoen aan de strengere eisen die er op dat gebied aankomen. FCA weet daarmee hoge boetes wegens teveel vervuiling te ontwijken en is via de deal met Tesla financieel gezien ongetwijfeld beter af.

Maar feit is wel dat de tot nu toe erg aan z’n zelfstandigheid gehechte Elon Musk nu wel in bed kruipt met één van de grotere ‘oude’ autofabrikanten. Het is ook zeker niet uit te sluiten dat dit beginnende contact op den duur zal leiden tot intensievere samenwerking of zelfs een belang van FCA in Tesla. Rond FCA circuleren al tijden geruchten over een alliantie of zelfs fusie, waarbij meestal de Fransen Renault of PSA worden genoemd. Maar misschien is het uiteindelijk Tesla dat als duiveltje uit een doosje verschijnt…