Een dag later kwam het gezelschap voor het eerst sinds de arrestatie van Ghosn weer in formele vergadering bijeen om de eerste besluiten over de alliantie-nieuwe-stijl te nemen. Eerste slachtoffer: de in Amsterdam gevestigde bv van Renault en Nissan RNBV die boven de samenwerking hing wordt opgedoekt. ‘’Dat is een goede zaak, er hangt een hoop wantrouwen boven dat bedrijfje. RNBV heeft niet gebracht wat ervan verwacht werd, namelijk de integratie van Renault en Nissan. Maar het heeft wel dingen gedaan die niet door de beugel konden,’’ aldus een niet nader genoemde bestuurder van Nissan.

Op voorstel van Senard is er nu een veel lichtere constructie, zonder juridische bindingen, waarvan hij zelf dan wel voorzitter is maar waar ook de CEO’s van de drie autobedrijven deel van uitmaken. Senard heeft daarin, anders dan zijn voorganger, geen vetorecht. Vergaderingen worden om en om gehouden in Parijs en Tokyo en niet meer vlakbij de flat van Ghosn in een klein Amsterdams kantoortje. De uitvoering van de genomen besluiten wordt verder aan werkgroepen van technische specialisten overgelaten. Tijdens de vergadering van vrijdag ging het daarbij met name over motoren, batterijen, ondersteuningssystemen voor automobilisten en een technologisch platform. ‘’We gaan nu weer gewoon aan het werk,’’ concludeert een manager van Renault dan ook.