Regiobaas Stephan Wöllenstein is echter toch tevreden omdat de eerste drie maanden van 2018 juist buitengewoon sterk waren. ‘’Ondanks veel tegenwind, zoals het handelsconflict met de VS en klanten die afwachten tot er belastingvoordelen komen, zijn we er toch weer in geslaagd beter te presteren dan de Chinese automarkt als geheel.’’ Bovendien boekt VW Groep veel succes met SUV’s terwijl ook het speciale China-merk Jetta ‘t goed doet.

Het merk Volkswagen neemt het leeuwendeel van de afzet voor haar rekening met 703.400 exemplaren, bijna zeven procent minder dan een jaar eerder. SUV’s zijn bij VW in China nu goed voor 20 procent terwijl dat vorig jaar nog 13,5 procent was. Audi wist de groei weer op te pikken met 3,3 procent hogere verkopen van 159.300 auto’s waarbij er van de Audi A5 bijna de helft meer werden verkocht. Skoda valt echter niet in de smaak bij de Chinezen want dat verkocht met een magere 20.500 auto’s 27 procent minder op jaarbasis. Ook Porsche doet het minder goed met een daling van 10 procent naar 16.900 automobielen.