De daling van de verkopen is voor een deel te danken aan de beperkte beschikbaarheid van de Street motoren die in januari teruggeroepen moesten worden. Door gemiddeld lagere verkoopprijzen daalde de omzet met 12,3 procent naar bijna 1,196 miljard dollar. Daarvan kwam 949,5 miljoen dollar van de motorbusiness, een daling met 14 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2018. Uiteindelijk bleef een operationele winst over van bijna 108,4 miljoen dollar, ruim een derde minder op jaarbasis.

Snel veranderende wereldwijde markt

Harley wil de komende jaren alleen al in de VS twee miljoen nieuwe ‘riders’ enthousiast maken voor haar motoren. Daarnaast zou tegen 2027 de helft van de verkopen van buiten het thuisland moeten komen. In dit kwartaal waren de VS nog goed voor 28.000 exemplaren tegen 21.000 elders in de wereld. In dat kader is Harley recent begonnen met de levering in landen in Zuid-Oost Azië vanuit een fabriek in Thailand. ‘’We handelen agile en gedisciplineerd om optimaal te profiteren van de snel veranderende wereldwijde markt. We worden gedreven door onze ongeëvenaarde ‘rider-focus’ en diepgaande analyses als grondslag voor onze activiteiten, nu en in de toekomst. We zijn samen met onze dealers vastbesloten om de wereldwijde groei van de sector te leiden en te stimuleren,’’ aldus president en CEO Matt Levatich.