Russische Ford-werkers willen geld zien

De ruim 900 werknemers van de fabriek van Ford in Vsevolozhsk op 30 kilometer van Sint Petersburg eisen een goede ontslagvergoeding nu de fabriek binnenkort dicht gaat omdat Ford zich terugtrekt van de Russische markt. 

Russische Ford-werkers willen geld zien

In de fabriek, die in 2002 in gebruik is genomen, worden momenteel nog de Ford Focus en Mondeo gebouwd maar daar komt in juni een eind aan. De werknemers vrezen dat ze in een regio met een hoge werkgelegenheid moeilijk of niet nieuw werk kunnen vinden en willen daarom dat Ford hen een uitkering geeft. Wie wel werk kan vinden, gaat meestal nog niet de helft verdienen van de voor Russische begrippen vorstelijke lonen die Ford betaalde. “Ford heeft ons altijd verteld dat we deel uitmaken van een wereldwijd team en dat we gelijk behandeld zouden worden ongeacht waar we aan ’t werk waren. In de praktijk worden we nu behandeld als een mindere klasse,” zegt de vakbond Ford Primary Trade Union Organisation die speciaal voor de Ford-fabriek is opgericht.

Geen reactie Ford

Ford heeft nog niet op de eisen gereageerd. De autofabrikant kondigde vorige maand aan na jaren verlies geen personenauto’s meer te zullen bouwen of verkopen in Rusland omdat de investeringen niet voldoende rendement opleveren. De Russische partner Ford Sollers gaat wel door met bestelwagens, passend in de strategie van Ford om daarmee wereldwijd marktleider te worden.

Russische Ford-werkers willen geld zien - Automobielmanagement.nl

Russische Ford-werkers willen geld zien

De ruim 900 werknemers van de fabriek van Ford in Vsevolozhsk op 30 kilometer van Sint Petersburg eisen een goede ontslagvergoeding nu de fabriek binnenkort dicht gaat omdat Ford zich terugtrekt van de Russische markt. 

Russische Ford-werkers willen geld zien

In de fabriek, die in 2002 in gebruik is genomen, worden momenteel nog de Ford Focus en Mondeo gebouwd maar daar komt in juni een eind aan. De werknemers vrezen dat ze in een regio met een hoge werkgelegenheid moeilijk of niet nieuw werk kunnen vinden en willen daarom dat Ford hen een uitkering geeft. Wie wel werk kan vinden, gaat meestal nog niet de helft verdienen van de voor Russische begrippen vorstelijke lonen die Ford betaalde. “Ford heeft ons altijd verteld dat we deel uitmaken van een wereldwijd team en dat we gelijk behandeld zouden worden ongeacht waar we aan ’t werk waren. In de praktijk worden we nu behandeld als een mindere klasse,” zegt de vakbond Ford Primary Trade Union Organisation die speciaal voor de Ford-fabriek is opgericht.

Geen reactie Ford

Ford heeft nog niet op de eisen gereageerd. De autofabrikant kondigde vorige maand aan na jaren verlies geen personenauto’s meer te zullen bouwen of verkopen in Rusland omdat de investeringen niet voldoende rendement opleveren. De Russische partner Ford Sollers gaat wel door met bestelwagens, passend in de strategie van Ford om daarmee wereldwijd marktleider te worden.