Bovendien draaide de autobouwer er 1,5 miljard dollar aan reserves doorheen, onder meer om een obligatielening af te betalen. Tesla heeft daarmee nog maar 2,2 miljard dollar in kas waarmee de bodem snel in zicht lijkt te komen.

Het aantal afgeleverde auto’s lag, zoals eerder gemeld, met 63.000 stuks 31 procent lager dan in de eerste drie maanden van 2018. Ruim 50.000 van die verkochte auto’s waren Model 3 terwijl er slechts 12.100 van de duurdere Model S en Model X werden verkocht. CEO Elon Musk ontkent echter dat de beschikbaarheid van een goedkopere Tesla de duurdere versies ‘kannibaliseert’: ‘’Ze lijken echt verschillende marktsegmenten te bedienen.’’

Logistieke nachtmerrie

Musk wijt de slechte financiële cijfers verder onder meer aan de logistieke problemen om auto’s af te leveren aan klanten in Europa en China. ‘’Dat is echt de grootste logistieke nachtmerrie die ik ooit heb meegemaakt, en ik heb een paar slechte meegemaakt.’’ De problemen in China zouden grotendeels opgelost moeten zijn met de opening van een eigen fabriek die eind dit jaar in productie moet komen. Over de eerdere plannen voor een nieuwe fabriek in Europa had Tesla dit keer niets mee te delen. Musk neemt de komende weken wel de tijd om het aflevermodel nog eens grondig onder de loep te nemen, mede omdat het z’n werknemers te veel onder druk zet. Hij waarschuwde echter dat Tesla ook de komende twee kwartalen in de rode cijfers zal blijven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding