Daimler zag de brutowinst dit eerste kwartaal scherp dalen van 3,3 naar 2,8 miljard euro, een val met 15 procent. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz verkocht met 773.800 stuks vier procent minder voertuigen maar wist de omzet door hogere prijzen met 39,7 miljard toch op vrijwel hetzelfde niveau te houden als in de eerste drie maanden van 2018. Door grotere voorraden viel de kasstroom twee miljard negatief uit terwijl dat een jaar geleden nog een positief saldo van 1,8 miljard was.

Zetsche heeft daarom een duidelijke boodschap voor Ola Kållenius die het CEO-stokje volgende maand overneemt: ‘’We moeten nu hard aan het werk om onze doelen voor 2019 te halen. Gebaseerd op de verkoopplanning en de tegenmaatregelen die we al hebben genomen hebben we er vertrouwen in dat we die doelen halen.’’ Tot de al genomen initiatieven behoren de samenwerking met Geely bij smart, de ontwikkeling van een gezamenlijk platform voor autonoom rijden en de fusie van de mobiliteitsdiensten met die van de BMW Groep.

Ook bij Volvo Cars wordt scherp op de kleintjes gelet, aldus topman Håkan Samuelsson bij de aankondiging dat de kwartaalwinst met 190 miljoen euro 21 procent lager is uitgekomen. Omdat Volvo Cars zowel de verkopen als de omzet wel ruim wist op te voeren, daalde de winstmarge van 6,4 naar 4,6 procent, een cijfer dat in de wereldwijde auto-industrie als misschien wel té mager wordt aangemerkt. Zoals Samuelsson en veel van zijn collega’s al vaker hebben opgemerkt zit de pijn vooral in de steeds hogere ontwikkelingskosten voor alle nieuwe technologieën. Mede daardoor zal de marge bij de Zweedse dochter van Geely voorlopig ook wel onder druk blijven.

Ford zag de nettowinst weliswaar weer dalen met een derde naar 1,1 miljard dollar maar dat kwam grotendeels door de hoge kosten voor herstructureringen. Bruto ging de winst juist omhoog met 15 procent naar 2,4 miljard dollar. De omzet ging weliswaar ook omlaag maar dat kwam onder meer door het stopzetten van de Focus in de VS in combinatie met de verslechtering op de wereldwijde automarkt. Topman Jim Hackett ziet al met al eindelijk tekenen dat de beloofde verbetering is ingetreden. Eerdere zorgregio’s als Europa en het Midden-Oosten/Afrika draaien na forse ingrepen nu zelfs weer winst na jarenlange rode cijfers. ‘’Met een solide plan hebben we beloofd dat 2019 een jaar van actie en uitvoering zou worden voor Ford en dat is precies wat we in het eerste kwartaal hebben afgeleverd.’’ Financieel directeur Bob Shanks waarschuwt echter wel dat dit kwartaal vermoedelijk het beste in heel 2019 is geweest.

Franse ondernemingen maken traditiegetrouw wel de omzet- en verkoopcijfers bekend maar spreken in kwartaalberichten niet over de daarop gedraaide winst. Renault Groupe verkocht in deze drie maanden 908.348 voertuigen, bijna zes procent minder dan een jaar eerder. De omzet kwam met ruim 12,5 miljard ook 4,8 procent lager uit. De daling in de afzet is vooral te wijten aan het stopzetten van de activiteiten in Iran en de bar slechte verkopen in Turkije en Argentinië. In Europa verkocht de groep van Renault en Dacia op een dalende markt twee procent meer voertuigen terwijl er in Brazilië een derde meer de showroom uit reden.

Bij de landgenoten van PSA daalde de omzet slechts met één procentje naar 18 miljard euro. Ook hier sloeg Iran toe want vooral daardoor én door problemen in China liep de afzet met 15 procent terug naar 886.000 voertuigen. Peugeot, Citroën, DS en Opel/Vauxhall hadden eind maart wel 716.000 auto’s in voorraad staan, 32.000 meer dan een jaar eerder. Financieel directeur Philippe de Rovera kon alleen maar uitroepen ‘dat we strikt de hand houden aan de uitvoering van ons strategische plan Push to Pass om een hoog prestatieniveau te bereiken en wereldleider te worden bij de energietransitie.’ CEO Carlos Tavares, de geestelijke vader van dat plan, onthield zich deze keer van commentaar.