“Vooral in tijden van radicale technologische veranderingen is het meer dan ooit nodig om, teneinde premium producten te maken, ook premium marges te realiseren. Daarom zetten we ons Audi Transformation Plan in een hogere versnelling.’’

15 procent minder

Die waarschuwing komt van Alexander Seitz, bestuurder voor financiën, China en juridische zaken bij Audi en deze keer dus niet van de Nederlandse CEO Bram Schot. De VW-dochter zag de omzet in het eerste kwartaal dalen van 15,32 naar 13,81 miljard euro. Dat kwam echter vooral door boekhoudkundige veranderingen rond het meetellen van auto’s van andere VW-merken bij Audi. Wel is het zo dat de nieuwe e-tron en Q8 een goede bijdrage leverden. De operationele winst ging echter ook omlaag van 1,3 naar 1,1 miljard euro, een daling met ruim 15 procent.

Groei in China

Audi verkocht in deze drie maanden 447.247 automobielen, 3,6 procent minder dan begin 2018. China liet dit keer voor het Duitse merk wel een bescheiden groei zien van 3,3 procent waarmee Audi het beter deed dan de Chinese automarkt als geheel. In Europa kwam Audi echter 5,5 procent lager uit wat nog altijd wordt toegeschreven aan de nasleep van de WLTP. Verder kon Lamborghini, dat formeel binnen de VW Groep tot Audi wordt gerekend, de omzet bijna verdubbelen, vooral dankzij het succes van de Urus SUV.