Het aantal afgeleverde auto’s bleef met 605.333 op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar terwijl het aantal motorfietsen met 38.606 stuks bijna acht procent hoger lag. Van de drie groepsmerken deed Rolls-Royce het uitstekend want dat verkocht met 1.206 limousines bijna de helft meer dan in het eerste kwartaal van 2018.

Kartelafspraken

De winstdaling is geheel te wijten aan een voorziening van 1,4 miljard euro die BMW eerder trof voor het geval de EU inderdaad een boete oplegt wegens illegale kartelafspraken. BMW heeft in april vorig jaar al een uitgebreid weerwoord gegeven op de beschuldigingen uit Brussel maar noemt een boete toch ‘meer waarschijnlijk dan niet’. De twee andere Duitse autobedrijven VW Groep en Daimler, die volgens Brussel samen met BMW onder één hoedje hebben gespeeld, hebben tot nu toe geen financiële voorzieningen getroffen.

Mobiliteit van de toekomst

De verdiensten stonden echter ook onder druk door de toegenomen concurrentie, hogere productiekosten en afschrijvingen en ook hogere personeelskosten. “Ondanks deze ontwikkelingen blijft de BMW Groep zwaar investeren in de mobiliteit van de toekomst. Dat weerspiegelt zich in hogere kosten voor het productenoffensief en voor nieuwe mobiliteitsdiensten.’’ BMW heeft die activiteiten rond nieuwe mobiliteit inmiddels samengevoegd met die van Daimler wat een eenmalige bate van 328 miljoen heeft opgeleverd.