Dat kwam mede door China waar veel Ferrari liefhebbers hun aankoop naar voren hebben gehaald om de invoering van strengere emissie-eisen voor te zijn. Dat leidde er toe dat Ferrari aan de Chinezen 80 procent meer auto’s verkocht dan begin 2018.

Stijging brutowinst

Die goede gang van zaken vertaalde zich in een stijging van de brutowinst over dit kwartaal met 14 procent naar 311 miljoen euro. Op een omzet van 940 miljoen euro, ruim 13 procent hoger, betekent dat een brutomarge van liefst 33,1 procent. Van die omzet komt dan wel 128 miljoen uit sponsorship en dergelijke commerciële activiteiten rond het ‘brand’ Ferrari. Aan nettowinst bleef uiteindelijk 180 miljoen over, 22 procent meer op jaarbasis.

Te voorzichtig

Ferrari verwacht nu dat de brutowinst over heel 2019 kan uitkomen tussen de 1,2 en 1,25 miljard euro hoewel analisten dat een veel te voorzichtige schatting noemen. Overigens leverde de verkoop van motoren minder op dan vorig jaar door de slechte gang van zaken bij afnemer Maserati. In tegenstelling tot de meeste andere autofabrikanten is bij de kwartaalcijfers geen toelichting van de CEO of andere directeur te vinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding