Uiteindelijk kwam op de eerste dag een koers van 41,56 dollar op de schermen, dat is een daling met 7,6 procent terwijl een IPO pas geslaagd genoemd kan worden als de koers op de eerste dag juist hoger eindigt. De ‘ride hailing’ specialist haalde met die notering van nog geen 42 dollar nog wel een beurswaarde van 70 miljard dollar waarmee het de grootste nieuwkomer was sinds de introductie van Facebook in 2012. Vorig jaar werd echter nog gespeculeerd op bedragen tot 120 miljard dollar wat nu ‘wishful thinking’ lijkt te zijn geweest. Uber heeft in de eerste plaats vooral last van haar eigen slechte imago, zowel financieel als in het algemeen. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren voor vele miljarden aan verlies geleden. Na 2,8 miljard dollar verlies in 2016 en zelfs 4,5 miljard het jaar daarop kwam Uber vorig jaar weer 1,8 miljard dollar in het rood uit, ook vanwege de enorme bedragen die het in autonoom rijden investeert.

Geen winst

Analisten hebben berekend dat Uber 25 dollarcent verliest op elke dollar die er binnen komt. Bovendien stelt de directie zelf in het beursprospectus niet te verwachten dat er ooit winst gemaakt zal worden. Daarnaast ligt Uber in veel landen in de clinch met haar chauffeurs. Die claimen dat ze veel te weinig betaald krijgen en lange uren moeten draaien om rond te kunnen komen. Wereldwijd rijden er inmiddels meer dan 900.000 ‘taxi’s’ voor de ritten-app dus daar kan aardig wat onvrede onder zitten. Net op de dag voor de beursgang gingen 60.000 Uber-rijders in staking in de VS. Al wat ouder is het wangedrag van oprichter en voormalig CEO Trevis Kalanick dat ‘zijn bedrijf’ ook nog steeds achtervolgd. Kalanick werd weliswaar in 2017 gedwongen op te stappen maar heeft zijn aandelen gehouden waardoor de beursgang hem toch vele miljarden rijker heeft gemaakt.

Daar komt nog bij dat het beursklimaat afgelopen week ernstig is verslechterd. Dat kwam vooral doordat president Donald Trump dreigde de al geldende heffingen op 200 miljard aan Chinese invoergoederen te verhogen van 10 naar 25 procent. Door die dreigementen, die inmiddels ook zijn uitgevoerd, kelderden de beurzen wereldwijd met vele procenten wat nou niet een gunstig klimaat is om een nieuw fonds te introduceren. Vorig jaar nog trok bijvoorbeeld ons eigen Lease Plan een geplande beursgang terug omdat de beurs er ook toen niet goed genoeg bij lag.

En dan is er ook nog de slechte beurservaring van Lyft. Die grote concurrent van Uber is eind maart naar de beurs gekomen maar dat is tot nu toe op een fiasco uitgelopen. Lyft, dat net als Uber nog nooit winst heeft laten zien, kwam eind maart naar de beurs voor 72 dollar, zakte twee dagen later al door die introductiekoers heen en kreeg door het debacle met Uber vrijdag weer een klap van bijna 7,5 procent waarmee nu precies 51,09 dollar op het bord staat. In een poging om het tij voor Uber te keren kijkt CEO Khorowshahi nu vooral ook buiten de autowereld, zoals met Uber Eats dat het zeker in Nederland vooral van fietsen en scooters moet hebben.