ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, heeft vorig jaar een operationeel verlies geleden van 78 miljoen euro. In 2017 werd al acht miljoen euro verlies geboekt terwijl de ‘club’ in 2016 zelfs 328 miljoen in het rood uitkwam.

Tering naar de nering

Vermoed wordt dat de ADAC de contributie voor haar 21 miljoen leden zal moeten verhogen, wat dan wel de eerste keer sinds 2014 zou zijn. Op dit moment brengen die leden samen 814 miljoen euro in het laatje maar dat volstaat kennelijk niet om de wegenwachthulp, andere auto-diensten, evenementen en ook nog het personeel te bekostigen. Maar ook zal de ADAC de tering naar de nering gaan zetten, aldus bestuursvoorzitter August Markl. ‘’Een toekomstprogramma moet in het jaar 2020 voor een zwarte nul voor de vereniging zorgen. We zullen op de kosten moeten besparen en ook in digitalisering investeren.’’ Die besparingen treffen onder meer het tijdschrift Motorwelt dat 40 miljoen moet inleveren. ADAC wil de productie van het magazine uitbesteden aan één van de grote Duitse uitgeverijen. De 71-jarige Markl, radioloog van beroep, treedt in 2021 na afloop van zijn huidige bestuurstermijn in ieder geval terug. ‘’Dann ist es Schluss.’’ Voor die tijd moet hij echter nog wel een ernstig conflict met enkele grote regionale afdelingen over de belasting op de wegenwacht, dat nu zelfs aan de rechter is voorgelegd, zien op te lossen.