‘’De productie van onze voertuigen wordt uiteraard zoveel mogelijk aangepast aan de vraag. Er heeft zich een transitie voorgedaan naar nieuwe (WLTP-)motoren en er zullen in de nabije toekomst ook nieuwe modellen op de markt komen. Als gevolg hiervan zijn er geen directe aanpassingen in de dealerorganisatie, echter zijn we natuurlijk altijd bezig met de optimalisatie hiervan,’’ heeft directeur communicatie Melvin Keuter van Nissan Benelux tegenover AM verklaard.

Nissan heeft in Japan meegedeeld dat de winst over het op 31 maart afgelopen boekjaar met 57 procent is gedaald naar omgerekend 2,59 miljard euro. Voor het nu lopende boekjaar vreest Nissan dat die winst nog eens zal halveren wat dan het slechtste resultaat zou zijn sinds de grote financiële crisis. De operationele marge zou daarmee dalen van 2,8 procent in 2018/19 naar minder dan twee procent. De magere resultaten leiden er ook toe dat partner Renault zeker een half miljard minder aan dividend zal ontvangen.

CEO Hiroto Saikawa geeft toe dat het bedrijf ‘op de bodem zit’ maar wijt de problemen voor het grootste deel ‘aan de negatieve erfenis van onze oude leider’, lees de gearresteerde Carlos Ghosn. Volgens zijn opvolger konden hijzelf en anderen bij Nissan zich daardoor niet voldoende concentreren op de business zelf. ‘’Dat zie je terug in de resultaten.’’ Bovendien is een deel van zijn Europese collega’s uit het topmanagement in de nasleep van het Ghosn- schandaal vertrokken. Saikawa vindt het dan ook zeker niet het juiste moment om over een fusie of nauwere samenwerking met Renault te praten.