Het project past in de eerder aangekondigde grote Europese alliantie om voor de ‘brandstof’ voor elektrische auto’s minder afhankelijk te worden van China en ook Zuid-Korea. “In het kader van ons elektro-offensief willen we onze batterijcapaciteit door strategische partnerschappen veilig stellen,” aldus bestuursvoorzitter Hans Dieter Pötsch.

VW zelf werkt op dit moment vooral samen met Northvolt dat in Zweden al een grote fabriek in aanbouw heeft. De Raad van Bestuur van de VW Groep heeft verder besloten om Traton, de inmiddels verzelfstandigde fabrikant van de vrachtwagens van MAN en Scania, zo mogelijk nog voor de zomer naar de beurs te brengen. Eerder kondigde VW aan de beursgang uit te stellen wegens de slechte omstandigheden op de financiële markten maar daar is de onderneming nu toch weer op teruggekomen.

Uit de woorden van CEO Herbert Diess (foto) blijkt dat VW de van de beursgang verwachte miljarden hard nodig heeft: “Het gaat er om het Volkswagen concern zo in te richten dat we de veelomvattende transformatie van onze industrie op een beslissende positie mee vorm kunnen geven.” Verder gaat de VW Groep nog kijken wat er gedaan wordt met de voormalige MAN-dochter Energy Solutions die niet meer bij de kernactiviteiten van de groep past.